HONDA Jepun memperbaharui dua model kapcai popular, Super Cub 110 dan Cross Cub 110 untuk edisi 2022 dengan tambahan ciri keselamatan dan wajah lebih segar.
Perubahan terbesar untuk Super Cub 110 ialah sistem brek dengan unit brek dram depan ditukar kepada brek cakera hidraulik dengan kaliper dwi-piston saluran tunggal dan dilengkapkan Sistem Brek Anti-Kunci (ABS).
BACA >>> #TahukahAnda: Kenapa Cakera Brek Depan Lebih Besar daripada Belakang?
BACA >>> #ApaNakBuat: Apa Perlu Buat Jika Rotor Brek Karat?
Bagaimanapun, roda belakang mengekalkan brek dram. Rim jenis aloi 17 inci dan dibalut set tayar 80/90.
Trenkuasa masih 4-lejang silinder tunggal 109cc OHC penyejukan udara berkuasa 8hp @ 7,500rpm dan tork 8.8Nm @ 5,500rpm, manakala transmisi kekal automatik sentrifugal 4-kelajuan dan patuh piawaian Reiwa 2 di Jepun.
BACA >>> #TahukahAnda: Tentang Sistem Brek Anti-Kunci (ABS) yang Perlu Anda Tahu
Sistem suspensi mengekalkan fork teleskopik konvensional di depan, dan dwi absober di belakang tanpa ciri boleh laras.
Perbezaan antara Super Cub 110 dan Cross Cub 110 (2022) ialah lampu utama dan sistem ekzos. Cross Cub 110 memiliki rekabentuk badan lebih minimalis dengan kapasiti tangki minyak 4.1 liter, manakala berat kapcai cuma 108kg.
BACA >>> Honda Super Cub 110 Pro (2022) dengan Enjin Baharu Bakal Lancar di Jepun, Harga RM11.5k!
BACA >>> Mat Motor Vietnam Ini Mahu Jual Super Cub 82 pada Harga RM90k!
BACA >>> 'Honda Petak' Jadi Kapcai Antik Paling Diburu Vietnam, Harga Mampu Cecah RM132k!
SUMBER: Zing
Leave a Reply