DACIA ialah jenama kereta rakyat yang bernaung di bawah Renault Group. Antara model popular jenama itu ialah Logan, Sandero dan Duster.
Ketiga-tiga model tersebut mewakili segmen sedan, hatchback dan kenderaan utiliti sukan (SUV). Satu lagi model yang barudiperkenalkan ialah Jogger yang berada dalam segmen kenderaan pelbagai guna (MPV).
BACA >>> Pakatan Renault-Nissan-Mitsubishi Setuju Bangunkan EV dengan Identiti Berbeza
Walaupun memegang status Sebagai kereta rakyat, itu tidak bermakna proses merekabentuk menggunakan kaedah biasa.
Dacia baru-baru ini berkongsi proses pembangunan Jogger yang menggunakan realiti maya (VR) untuk memudahkan kerja. Teknologi VR adalah perkara biasa dalam pembangunan kenderaan masa kini kerana banyak menjimatkan sumber, tenaga dan masa.
Dacia menggunakan platform maya dikenali sebagai Cave Automatic Virtual Environment (CAVE). Kaedah itu membolehkan seseorang bergerak mengelilingi kenderaan seawal fasa rekabentuk dan jurutera dapat menguji model tersebut sebelum prototaip fizikal dihasilkan.
CAVE berada di Pusat Teknikal Titu di Romania dan dimanfaatkan kakitangan pembangunan Dacia untuk mengoptimumkan praktikaliti dan keluasan yang menjadi ciri popular Jogger.
Pusat Teknikal Titu adalah kemudahan pengujian Renault Group yang kedua terbesar dunia dengan kelengkapan canggih seperti kebuk pengujian dan sebagainya.
Titu sebenarnya cuma bandar kecil dengan jumlah penduduk tidak sampai 10,000 orang dan berada 45 minit dari Bucharest, Romania. Berikut ciri CAVE digunakan Dacia:
- Teknologi ideal untuk mengesahkan skematik model baharu sebelum prototaip fizikal pertama dihasilkan.
- Video stereoskopik dipancarkan ke lima dinding yang membolehkan pengguna bergerak mengelilingi kenderaan termasuk berada dalam kabin seperti model skala sebenar.
- Berdasarkan interaksi dan maklum balas, rekabentuk kenderaan boleh diubah hanya dengan beberapa klik saja.
- Perubahan boleh dibuat terperinci daripada resolusi 6 juta piksel yang membolehkan pelbagai ujian dibuat seperti ciri ergonomik pada suis papan pemuka, kebolehlihatan sekeliling kenderaan, keselesaan dan rekabentuk keseluruhan.
Dacia berkongsi secara spesifik bagaimana CAVE membantu dalam pengujian tempat duduk baris ketiga Jogger. Dalam proses itu, 13 pengguna, terdiri daripada pelbagai latar belakang, dipilih bagi memberikan maklum balas. Senario maya dibentuk seperti berikut:
- Pemanduan pasif dalam persekitaran luar seakan pemanduan sebenar.
- Pengesahan statik (kebolehlihatan, ergonomik dan rekabentuk).
- Persepsi fizikal (keselesaan dan keselamatan).
Hasil penglibatan dan maklum balas, tempat duduk baris kedua Jogger dianjak ke depan 20mm yang menjadikan tempat duduk baris ketiga sangat selesa buat penumpang. Bayangkan, perubahan itu dibuat hasil penggunaan maya dan bukan selepas wujudnya model fizikal!
Penggunaan CAVE menjadikan falsafah Dacia lebih mudah untuk dihasilkan. Ia membolehkan pengesahan dapat dibuat dengan cepat, berbilang ujian, interaksi dengan pelanggan dan pengurangan kos. Justeru kita dapat memahami pentingnya maklum balas pengguna dalam proses pembangunan sesebuah kereta.
Juga sama penting ialah perkakasan yang sesuai supaya perubahan dapat dibuat seawal mungkin sebelum kereta dijual di pasaran. Dari segi kos, penggunaan CAVE memberikan penjimatan lebih €2 juta (RM9.1 juta) setiap tahun!
BACA >>> #TahukahAnda: Kenapa Dacia Boleh Jual Kereta dengan Harga Murah?
BACA >>> Nissan Juke Hybrid dengan Kacuk Transmisi Renault!
Leave a Reply