POLIS Trafik bandar raya Delhi di India baru-baru ini melancarkan operasi membanteras pemandu dan penunggang motosikal yang memandu melebihi halaju baharu yang dikuatkuasakan bermula 8 Jun lalu.
Hasilnya, 48,412 saman dikeluarkan atas kesalahan memandu laju antara 7-13 Jun lalu. Bagaimanapun, jumlah nilai saman tidak didedahkan pihak berkuasa India.
BACA >>> Kajian: WHO Cadang Halaju 30kmj untuk Kawasan Bandar
Undang-undang halaju baharu berkuat kuasa minggu lalu untuk semua jenis kenderaan di bandar raya Delhi yang menetapkan halaju maksimum:
- 60-70kmj - Di laluan utama seperti lebuh raya kebangsaan, jalan lingkaran dan berhampiran Lapangan Terbang Indira Gandhi (IGI).
- 30kmj - Di kawasan kejiranan, pasar dan jalan raya perkhidmatan (jalan kecil selari laluan besar untuk ke kawasan tertentu seperti kediaman).
Polis Trafik Delhi menggunakan dua kaedah mengesan kesalahan memandu laju iaitu:
- Guna kamera pengesan perlanggaran halaju (OSVD) di beberapa jalan.
- Kamera akan merakamkan kesalahan dan menghantar maklumat rakaman seperti nombor plat ke pangkalan data sebelum saman dikeluarkan kepada pemilik kenderaan.
- Guna kamera tripod mudah alih dikendalikan anggota polis trafik yang menyorok di kawasan tertentu.
- Pesalah akan ditahan di sekatan jalan raya (SJR) di laluan sama. Apabila ditahan, saman elektronik akan dicetak dan diserahkan secara manual kepada pesalah (sama seperti biasa dilakukan polis Malaysia).
Pesuruhjaya Khas Trafik, Taj Hassan berkata, bayaran saman kini sama untuk kenderaan persendirian dan komersial yang sama segmen. Saman elektronik itu akan dihantar kepada pesalah yang dikesan sistem OSVD.
Terdahulu, pihak berkuasa India menetapkan halaju maksimum motosikal di lebuh raya, 70kmj. Undang-undang halaju baharu itu menyaksikan kelajuan dibataskan kepada 60kmj di semua jalan bandar raya Delhi. Bagaimanapun, ada beberapa jalan dihadkan kelajuan setakat 50kmj sahaja.
Rombakan had kelajuan itu kali pertama dilaksanakan secara besar-besaran di semua jalan persekutuan sejak 2011 walaupun ada angka halaju terpaksa dinilai semula di beberapa jalan tertentu antara 2017 dan 2019.
BACA >>> Tular Kereta JPJ Lawan Arus, Siapa Nak Saman?
BACA >>> #TahukahAnda: Memandu Pakai Selipar (Walaupun Muslim Friendly) Boleh Kena Saman?
BACA >>> #TahukahAnda: Mangsa Kemalangan Boleh Saman Syarikat Lebuh Raya?
BACA >>> #ApaNakBuat: Mak, Kereta Saya Kena Langgar Belakang!
SUMBER: HindustanTimes
Leave a Reply