• UTAMA
  • EDITORIAL
  • PENGIKLANAN
  • HUBUNGI KAMI

PanduLaju.com.my

Automotif Telus dan Tulus

  • Auto Terkini
  • Roda4
  • Roda2
  • Pandu Uji
  • Bikin Auto
  • Autotainment
  • Sembang Deras
  • Aksesori
  • PR NEWSWIRE
You are here: Home / Auto Terkini / Daihatsu Kunci Mulut Pasal Kereta Nasional Ketiga

Daihatsu Kunci Mulut Pasal Kereta Nasional Ketiga

October 23, 2019 By AI 1 Comment

407
PERKONGSIAN
FacebookTwitter


DAIHATSU Motor Co Ltd (Daihatsu) enggan mengulas mengenai kerjasama pengeluar itu dengan DreamEDGE Sdn Bhd (DreamEDGE) dalam pembangunan kereta nasional ketiga Malaysia.

Presiden Daihatsu, Soichiro Okudaira berkata, perkembangan dan maklumat mengenai projek kereta nasional Malaysia, yang diumumkan Jun lalu, hanya akan didedahkan pada masa yang sesuai nanti.

“Kami tidak dapat kongsikan sebarang maklumat mengenai kereta nasional ketiga kerana perbincangan baru saja bermula dengan DreamEDGE," katanya ketika ditemui di Pameran Motor Tokyo (TMS) 2019, hari ini.

Malah, Okudaira turut mengambil pendirian tutup mulut mengenai teknologi yang bakal digunakan kereta nasional itu.

dreamedge-logo
daihatsu-logo

Jelasnya, Daihatsu akan memberikan kerjasama buat Kerajaan Malaysia dan pihak berkepentingan untuk tidak mendedahkan sebarang maklumat buat masa sekarang.

Pada Ogos lalu, Kerajaan melantik DreamEDGE sebagai syarikat yang bertanggungjawab membangunkan kereta nasional ketiga Malaysia dengan sokongan teknologi daripada Daihatsu.

Kereta tempatan baharu itu dilaporkan adalah model sedan segmen C dengan teknologi hibrid, manakala prototaip pertama dijangka diumumkan Mac tahun depan sebelum disusuli model sebenar menjelang 2021. Projek ini juga mendapat geran R&D Kerajaan.

BACA >>> Model Pertama Kereta Nasional Baharu Akan Lancar Mac 2021, Sedan Segmen-C Hibrid?
BACA >>> Menteri: Prototaip Projek Kereta Nasional Ketiga Akan Guna Geran R&D Kerajaan

407
PERKONGSIAN
FacebookTwitter

Filed Under: Auto Terkini, Roda4 Tagged With: Auto Terkini, Daihatsu, Daihatsu Motor Co Ltd, DreamEDGE, DreamEDGE Sdn Bhd, Kereta Nasional 3.0, Kereta Nasional Ketiga, Malaysia, Soichiro Okudaira

Comments

  1. Amir hamzah bin abdullah Amir says

    October 25, 2019 at 1:16 PM

    Perodua Alza ne klu pasang enjin fr lebih baik dari enjin ff sebab Malaysia banyak bukit beban belakang dapat di kurangkan berbanding enjin ff beban belakang menjadi lebihan..di hadapan.

    Reply

Leave a Reply Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CARIAN AUTO

Facebook

PanduLaju.com.my

Pilihan Ramai

  • Penunggang Bawah 400cc Mula Guna Lebuhraya CCLEX di Filipina, Tol RM4.80
    Penunggang Bawah 400cc Mula Guna Lebuhraya CCLEX di Filipina, Tol RM4.80
  • 34 Motosikal Rosak Terbakar di PPR Kg Muhibbah, Polis Syak Unsur Khianat
    34 Motosikal Rosak Terbakar di PPR Kg Muhibbah, Polis Syak Unsur Khianat
  • Proton Perkenal Kilang Pemasangan Enjin 1.5 TGDI untuk Model Baharu di Tanjung Malim
    Proton Perkenal Kilang Pemasangan Enjin 1.5 TGDI untuk Model Baharu di Tanjung Malim
  • Motor Tunda Motor Guna Kaki Boleh Kena Saman RM75, Penjara Sebulan di Indonesia
    Motor Tunda Motor Guna Kaki Boleh Kena Saman RM75, Penjara Sebulan di Indonesia

PANDU UJI

#PanduUji: Honda HR-V (2022) yang Bakal Jadi SUV Segmen-B Paling Win!!!

 KENDERAAN Utiliti Sukan (SUV) segmen-B dinantikan ramai, Honda HR-V … [Baca Lagi...]

#PanduUji: Honda Civic FE (2022) yang Sedap Lain Macam!

 SOALAN paling kerap ditanya kepada abang, macam mana Honda Civic FE … [Baca Lagi...]

#TunggangUji: 7 Fakta Asas Aprilia SR GT 200 (2022) Anda Perlu Tahu

APRILIA SR GT 200 (2022) yang diperkenalkan ke Malaysia Jumaat lalu … [Baca Lagi...]

2014 – 2022 © PanduLaju.com.my