SEMINGGU selepas menonton rancangan Biker Build-Off di saluran Discovery Channel, Tae Hyeong Ha nekad meninggalkan kerjayanya sebagai pereka untuk menceburi bidang motosikal kustom.
Dia membuka bengkel Winterless Craft di bandar satelit Namyangju di Lebuh Raya Lingkaran Seoul dan berkongsi bersama Daegun Jung yang menguruskan hal perniagaan. Apa dilakukan sangat berisiko kerana budaya motosikal kustom di Korea Selatan terlalu kecil, dan agak ketinggalan berbanding negara lain.
Malah, undang-undang Korea Selatan juga tidak membenarkan frem motosikal diubah suai atau motosikal baharu yang menggunakan sistem karburator didaftarkan.
BACA >>> BMW R 18 (2021) Lancar, Cruiser Klasik Moden dengan Prestasi Buas
Selepas 15 tahun berkecimpung dengan karier baharu, Hyeong Ha menghantar model cruiser itu ke Yokohama Hot Rod Custom Show di Jepun. Ia juga mungkin motosikal pertama Korea yang muncul pada acara anjuran Mooneyes.
Rakannya, Jung berkata;
Ketika memulakan projek ini, kami bercadang membina frem sendiri. Tetapi ia bercanggah dengan undang-undang Korea jika motosikal tersebut berada atas jalan. Jadi, kami memutuskan menggunakan motosikal sedia ada yang sudah didaftarkan."
Hyeong Ha kemudian berjaya menjejaki seorang pemilik motosikal kustom dengan enjin S&S 93ci Shovelhead dan transmisi 4-kelajuan. Winterless Craft memilih gaya bobber old-skool dengan menggunakan komponen moden .
Kami fikir enjin 93ci dan kotak gear 4-kelajuan tidak sesuai untuk keselesaan tunggangan, jadi kami pilih (transmisi) 5-kelajuan daripada Baker."
"Ia dibina untuk pameran. Tetapi falsasah kami utnuk motosikal kustom, ia mesti boleh ditunggang atas jalan raya setiap masa. Bagi trenkuasa dan sistem brek, kami menggunakan komponen yang reliabel daripada pengeluar terkenal."
Negara paling dekat mendapatkan alat ganti enjin V-Twin dengan jenama dipercayai ialah Jepun. Secara purata, setiap hantaran barang mengambil masa hampir 10 bulan.
Sistem brek terdiri daripada kaliper, silinder utama dan tuil dengan konsol kawalan Performance Machine. Rim 19 inci di depan dan 18 inci di belakang berjenama RSD Hutch yang dipilih kerana memiliki rekaan seakan salji, iaitu simbol sama seperti Winterless Craft.
Hampir kebanyakan komponen digunakan adalah buatan sendiri termasuk tangki minyak terpisah berasaskan keluli, bar hendal, alatan kawalan kaki dan peg kaki serta penutup tangki minyak.
Hyeong Ha juga mencipta pelbagai lapisan braket mounting (mounting bracket) dan pelana tunggal serta fender khas yang boleh diikat pada frem motosikal. Pelana tunggal itu mempunyai tapak gentian kaca dan dibalut kulit putih buatan syarikat pakar tempatan, Right Hands.
Frem motosikal ini disembur biru lembut (icy blue flake) selepas rancangan asal untuk menyadurkan krom gagal. Ini kerana Hyeong Ha tidak dapat mencari pakar sadur yang ada bekas besar untuk menempatkan frem di dalam.
Sistem ekzos kustom dipasang rapat dengan frem motosikal dan pelindung haba untuk mengelakkan kesan terbakar pada kulit penunggang. Eksoz pada mulanya dicat perak dan nampak kurang mengancam. Jadi terpaksa dikromkan.
Fork springer daripada Led Sled Customs di Amerika Syarikat, manakala wayar elektrik disorokkan dalam frem, dan semua kawalan dibuat menerusi Motogadget m.unit dan Motogadget speedo.
Walaupun motosikal ini sudah tampil cukup menakjubkan, tetapi Hyeong Ha masih tidak berpuas hati. Menurut Jung, dia sebenarnya mahu buat lebih lagi. Winterless Craft pula merancang menghasilkan motosikal kedua untuk acara sama tahun 2022.
GALERI
SUMBER: BikeExif
Leave a Reply