• UTAMA
  • EDITORIAL
  • PENGIKLANAN
  • HUBUNGI KAMI

PanduLaju.com.my

Tekan Pedal dan Jangan Stres

  • Auto Terkini
  • Roda4
  • Roda2
  • Pandu Uji
  • Bikin Auto
  • Autotainment
  • Sembang Deras
  • Aksesori
  • PR NEWSWIRE
You are here: Home / Auto Terkini / Pakar F1 Akui Peranti Swingarm Ducati Memang Beri Kesan Aerodinamik

Pakar F1 Akui Peranti Swingarm Ducati Memang Beri Kesan Aerodinamik

March 20, 2019 By Admin PanduLaju Leave a Comment

578
PERKONGSIAN
FacebookTwitter


WALAUPUN keputusan peranti swingarm yang digunakan pasukan Ducati masih belum diputuskan Mahkamah Rayuan MotoGP, pakar aerodinamik Formula Satu (F1), Ali Rowland-Rouse sempat berkongsi pendapat peribadi beliau mengenai peranti tersebut.

Jelas Rowland-Rouse, Ducati memiliki peranti yang terdiri tiga elemen, merujuk kepada tiga bilah sayap. Sayap-sayap kecil itu memberikan kelebihan dayaturun (downforce) ketika jentera dalam posisi tegak. Dayaturun itu pula berupaya mengurangkan gelinciran putaran (spinning) tayar belakang dengan mengenakan lebih tekanan (ke bawah) pada tayar yang boleh dirasai kesannya dalam kelajuan 120-160kmj.

BACA>>>Protes Peranti Swingarm Ducati Dibawa ke Mahkamah Rayuan MotoGP

Disebabkan dayaturun aerodinamik bertambah seiring dengan kuadrat halaju (lihat formula di bawah), maka jentera akan mendapat dayaturun empat kali ganda ketika kelajuan meningkat dua kali ganda. Semakin tinggi beban tayar belakang, semakin tinggi suhu operasi hingga kehausan tayar juga meningkat.

PERANTI SEAKAN WINGLET HASILKAN LEBIH DAYATURUN

Rowland-Rouse menambah lagi, winglet yang selama ini diletakkan di depan badan motosikal menjadi komponen sprung yang mana dayaturun dihasilkan akan mempengaruhi kesan redaman suspensi depan. Ini membolehkan jentera dengan winglet depan menghasilkan banyak dayaturun dan pada masa sama perlu menggunakan spring depan lebih keras.

Tetapi, winglet pada peranti swingarm Ducati berbeza. Peranti seakan winglet (seakan sayap pesawat terbang) itu menjadi bahagian komponen unsprung (bahagian bawah badan/suspensi). Sebagai komponen unsprung, dayaturun dihasilkan tidak akan diredam spring daripada monoshock.

BACA >>> Bos Suzuki Ecstar Jelas Sebab Kenapa Protes Peranti Swingarm Dibuat Terhadap Ducati

Bagaimanapun dayaturun dihasilkan winglet daripada komponen unsprung itu memiliki potensi lebih besar berbanding dayaturun dihasilkan winglet komponen sprung. Kenapa ini terjadi?

Ini kerana dayaturun winglet unsprung tidak bergantung kepada tetapan suspensi. Jadi, dayaturun yang lebih besar akan menghasilkan cengkaman tayar lebih baik.

Contoh dapat dilihat ialah pada salah satu winglet unsprung yang pernah dipatenkan Kawasaki beberapa bulan lalu (lihat gambar bawah). Ada dua bilah sayap digunakan sebagai penjana dayaturun. Dayaturun dihasilkan winglet sekecil itu tidak memberi kesan pada fork depan. Inilah antara contoh winglet unsprung.

Faham ke tak ni? Hmm...

SUMBER: SpeedWeek

Related

578
PERKONGSIAN
FacebookTwitter

Filed Under: Auto Terkini Tagged With: Ali Rowland-Rouse, Andrea Dovizioso, Auto Terkini, FIM MotoGP Stewards Panel, Mahkamah Rayuan MotoGP, MotoGP 2019, MotoGP Court of Appeals, Panel Pengelola FIM MotoGP, Protes, Protes Ducati, sukan permotoran, Winning Mission Ducati Team

Leave a Reply Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CARIAN AUTO

Pilihan Ramai

  • #SembangDeras: Sistem Bayaran Tol Digital Masih Kucar-Kacir, Sampai Bila Nak Tunggu Seragam?
    #SembangDeras: Sistem Bayaran Tol Digital Masih Kucar-Kacir, Sampai Bila Nak Tunggu Seragam?
  • Yamaha NVX 2025 Rasmi Lancar di Malaysia, Harga Mula RM11k!
    Yamaha NVX 2025 Rasmi Lancar di Malaysia, Harga Mula RM11k!
  • #MotoGP2025: Marquez Hampiri Gelaran Juara Dunia, Raih Juara GP San Marino
    #MotoGP2025: Marquez Hampiri Gelaran Juara Dunia, Raih Juara GP San Marino
  • JPJ Buka Bidaan Nombor Plat Istimewa Siri 'GM' Sempena Hari Malaysia!
    JPJ Buka Bidaan Nombor Plat Istimewa Siri 'GM' Sempena Hari Malaysia!

PANDU UJI

Tunggang uji Yamaha NVX 2025 di SIC

#TunggangUji: Yamaha NVX 2025 Baharu Kini Boleh 'Downshift'!

WAKIL pengedar rasmi motosikal Yamaha di Malaysia, Hong Leong Yamaha … [Baca Lagi...]

Pandu uji Mazda CX-60 dari Mazda Glenmarie ke TUI BLUE The Haven, Ipoh

#PanduUji: Lenjan Mazda CX-60 dari Glenmarie ke Ipoh, SUV Cita Rasa Premium Jepun Tulen

BERMAZ Motor baru saja melancarkan kenderaan utiliti sukan (SUV) saiz … [Baca Lagi...]

GAC Emkoo 2025

Media Malaysia Pandu Uji GAC Emkoo 2025 Menjelang Debut, Harga Mula Dijangka RM120k?

PENGEDAR sah jenama GAC Motor di Malaysia, WTC Automotif hari ini … [Baca Lagi...]

2014 – 2025 © PanduLaju.com.my
🚀 XCII WebDev