VOLVO baru saja memperkenalkan XC90 T8 (petrol) dan D5 (diesel) versi dipertingkat dengan enjin baharu. Kini, turut sama menyertai barisan model kenderaan utiliti sukan (SUV) itu ialah XC90 Mild-Hybrid B.
XC90 Mild-Hybrid B dipacu menggunakan enjin hibrid ringan yang dijana daripada Sistem Pemulihan Tenaga Kinetik (KERS) dikemas kini. Sistem KERS tersebut beroperasi daripada pemetaan baharu dalam brek dengan sistem wayar untuk mendapatkan lebih elektrik daripada proses pembrekan.
BACA >>> Volvo XC90 (2018) Amerika Kini Standard 7-Tempat Duduk, Kekal Harga Lama!
Faktanya menurut Volvo, sistem KERS yang ditambah baik itu memberikan kira-kira 15 peratus penjimatan bahan api berbanding model bukan hibrid ringan. Buat masa ini, Mild-Hybrid B masih menjadi varian opsyen dan Volvo merancang untuk menjadikan ia sebagai standard baharu dalam barisan model jenama itu menjelang pertengahan 2020.
ENJIN HIBRID PLUG-IN DIKEMAS KINI
Sebagai tambahan, enjin XC90 Plug-in Hybrid T8 'Twin Engine' turut dikemas kini dengam menggunakan sepenuhnya kelebihan sistem KERS baharu yang ditambah baik. Hasilnya ialah peningkatan jarak bateri-elektrik hibrid kira-kira 15 peratus.
Sistem hibrid-ringan kali pertama diperkenalkan pada XC90 dan XC60, manakala sistem hibrid plug-in versi ditambah baik hanya akan digunakan semua barisan model XC90. SUV saiz pertengahan itu didatangkan dalam varian B5 (petrol atau diesel) dan B6 (petrol sahaja), manakala XC60 menawarkan varian B4 (diesel), B5 atau B6 (petrol atau diesel).
BACA >>> Volvo Malaysia Tambah Famili XC90, Kini dengan Varian T5
Kemas kini dilakukan bukan hanya melibatkan enjin, rekaan gril juga sedikit berubah yang kini cengkung dan bukan cembung. Pengeluaran XC90 facelift ini akan bermula di Sweden, Mei ini.
SUMBER: AutoGuide
Leave a Reply