• UTAMA
  • EDITORIAL
  • PENGIKLANAN
  • HUBUNGI KAMI

PanduLaju.com.my

Tekan Pedal dan Jangan Stres

  • Auto Terkini
  • Roda4
  • Roda2
  • Pandu Uji
  • Bikin Auto
  • Autotainment
  • Sembang Deras
  • Aksesori
  • PR NEWSWIRE
You are here: Home / Bikin Kereta / #BikinKereta: Proton Satria Speed Warrior yang Mahu Jadi Jaguh Trek!

#BikinKereta: Proton Satria Speed Warrior yang Mahu Jadi Jaguh Trek!

January 17, 2019 By Admin PanduLaju Leave a Comment

199
PERKONGSIAN
FacebookTwitter


ZAMAN kegemilangan Proton suaatu masa dulu tidak perlu lagi diungkapkan. Banyak model keluaran Proton terbukti berprestasi apabila berentap dalam perlumbaan trek dan rali. Salah satu model yang sering menjadi rebutan ialah Satria.

Jentera ini tidak pernah jemu daripada menjadi santapan kaki bikin kereta di luar sana, terutama mereka yang memberikan tumpuan penuh terhadap aspek kuasa.

BACA >>> Legasi Proton Satria R3 dalam Kenangan, Bukti Pencapaian Automotif Tempatan

ENJIN MITSUBISHI 4G92 MIVEC

Proton Satria-12
Proton Satria-18
Proton Satria-13

Satria kali ini jangan dipandang enteng. Enjin di bawah bonet menerima sentuhan bengkel Speed Jump Garage, di Batu Belah, Klang dengan menggantikan enjin asal dan digantikan enjin Mitsubishi 4G92 Mivec RS bersesaran 1.6L.

Bagi memuaskan nafsu si tuan kereta,  proses naik taraf enjin dilakukan menerusi pemasangan beberapa barangan prestasi seperti puli boleh laras kustom yang diikat bersama aci sesondol JUN dan palam pencucuh Denso Iridium. Radiator aluminium Forged dan juga kipas penyejuk berkelajuan tinggi dipasang bagi mengawal suhu supaya lebih teratur.

BACA >>> #BikinKereta: Proton Satria GTi dengan Nadi Mivec 1.8, Berkuasa 205hp

Kuasa enjin dihantar terus ke bahagian roda menggunakan kotak gear LSD yang turut dilengkapi klac Exedy Racing. Bagi mengatur dan menguruskan trenkuasa supaya lebih cekap dan mantap, enjin Satria ini digandingkan bersama unit ECU Ralliart. Ia juga turut dilengkapi sistem penghidup tekan (push start button).

SEDIA BERLUMBA

Proton Satria-10
Proton Satria-6
Proton Satria-3

Bagi perlumbaan trek, sistem suspensi dan keseluruhan casis dinaik taraf menerusi penggunaan set suspensi boleh laras Öhlins, lengkap dengan pillow ball, bar strut Ultra Racing (depan dan belakang) dan ‘sangkar besi’ Mivec. Sistem brek pula daripada Mivec bersama pad brek Bendix Metal King.

Ruang kabin dihiasi papan pemuka Mivec dan dipadankan stereng Momo Corse dan tombol gear Ralliart. Kerusi Sparco Evo menjadi pilihan dan dipasangkan tali keledar TRW Sabelt Racing.

BACA >>> #BikinKereta: Satria Drag yang Mampu Berdesup Sepantas Usain Bolt

Penampilan luaran menggunakan kit badan Mivec original. Rupa belakang, pemasangan spoiler GT Wing Cusco memberikan ekstra kestabilan ketika dipandu atas trek. Rupa jentera ini diserlahkan lagi dengan padanan rim SSR Type C 15 inci dan dibaluti set tayar Kumho ECSTA V720.

SPESIFIKASI

PROTON SATRIA

MODIFIKASI ENJIN: Cam pully bole laras, high cam JUN, kabel palam pencucuh NGK, palam pencucuh Iridium Racing Denso, blok panjang standard Mivec RS, ekstraktor kustom Super Race, hos Samco, radiator Forged Racing aluminium, kipas penyejuk kelajuan tinggi
TRANSMISI: Gear full lock LSD, set klac Exedy Racing
SUSPENSI & CASIS: Ohlin + pillow ball, bar topang Ultra Racing depan/belakang, roll cage Mivec
SISTEM BREK: Original mivec + pad Bendix metal king
DALAMAN: Papan pemuka Mivec, stereng Momo Corse, kemasan pintu Mivec, tombol gear Ralliart, kerusi Sparco Evo & Sparco Rev, TRW Sabelt Racing
LUARAN: Komponen badan Mivec penuh, GT Wing Cusco, kunci  bonet, cermin sisi ganador
RODA & TAYAR: SSR Type C original Japan depan 15x 7.0 +35 , 15x6.5 +35 belakang, tayar Kumho ECSTA V720 195/55R15

Teks: Isaac
Foto: Kenny Yeoh@eosguy

GALERI

Related

199
PERKONGSIAN
FacebookTwitter

Filed Under: Bikin Kereta Tagged With: Bikin Kereta, hatchback, Proton, proton satria, Proton Satria GTI

Leave a Reply Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CARIAN AUTO

Pilihan Ramai

  • #ApaNakBuat: Cara Isi Petrol RON95 Subsidi BUDI95 di Stesen PETRONAS, Mudah Guna Setel Je!
    #ApaNakBuat: Cara Isi Petrol RON95 Subsidi BUDI95 di Stesen PETRONAS, Mudah Guna Setel Je!
  • #Belanjawan2026: Kerajaan Tawar Geran Lupus Kereta Lama hingga RM4k, Tukar Baharu
    #Belanjawan2026: Kerajaan Tawar Geran Lupus Kereta Lama hingga RM4k, Tukar Baharu
  • Kawasaki Nilai Jadi Outlet All Star 4S ke-10 Dibuka di Malaysia
    Kawasaki Nilai Jadi Outlet All Star 4S ke-10 Dibuka di Malaysia
  • Yamaha BOLT (2020) Lancar dengan Penuh Gaya, Harga Bermula RM39k
    Yamaha BOLT (2020) Lancar dengan Penuh Gaya, Harga Bermula RM39k

PANDU UJI

Pandu uji Proton X50 2026 ke Melaka

#PanduUji: Proton X50 2026, Sesuai Kereta Pertama Pemandu Baru Dapat Lesen, Naik Taraf SUV

SEMPENA bulan patriotik, Proton menganjurkan sesi pandu uji bersama … [Baca Lagi...]

Pandu uji Chery Tiggo Cross KL-Terengganu

#PanduUji: Boleh ke Chery Tiggo Cross Ulang Alik KL-Terengganu Setangki Petrol Penuh?

BARU beberapa bulan dilancarkan, kenderaan utiliti sukan (SUV) … [Baca Lagi...]

Tunggang uji Yamaha NVX 2025 di SIC

#TunggangUji: Yamaha NVX 2025 Baharu Kini Boleh 'Downshift'!

WAKIL pengedar rasmi motosikal Yamaha di Malaysia, Hong Leong Yamaha … [Baca Lagi...]

2014 – 2025 © PanduLaju.com.my
🚀 XCII WebDev