BAHASA rekabentuk baharu Mazda sedia melakukan kemunculan perdana bagi kenderaan versi pengeluaran tahun depan yang bakal menyaksikan pengeluar itu memecahkan tradisi rekabentuk tipikal Jepun dengan pendekatan gaya dari perspektif berbeza.
Mazda biasanya menggunakan model tanah liat apabila melakarkan rekabentuk sesebuah model, tetapi baru-baru ini memilih menggunakan pereka digital untuk menghasilkan bentuk rumit dan membentuk arca panel badan.
Bercakap kepada Automotive News, pakar rekabentuk kreatif Mazda, Takahiro Matsui berkata, bahasa baharu itu memerlukan kerjasama antara pasukan pereka digital dan tanah liat.
"Ini ialah permulaan penciptaan bersama dan pertandingan. Kami perlu bekerja bersama, tetapi juga bertempur satu sama lain," kata Matsui.
Hasil pertama daripada hubungan rapat ini ialah model konsep Vision Coupe, yang didedahkan pada Pameran Motor Tokyo pada Oktober tahun lalu. Pasukan pereka Mazda meluangkan masa dua tahun untuk menghasilkan model konsep tersebut dengan dominasi permukaan aliran yang menawarkan refleksi rumit dan membangkitkan emosi, tidak seperti rekabentuk Mazda masa lampau.
BUKAN MUDAH
Proses mencapai rekabentuk itu bukan mudah, menurut Matsui. Faktanya, Mazda kerap mengubah radius lengkung panel badan hingga kadangkala sekecil 0.01mm semata-mata bagi menghasilkan rupa sempurna.
"Kami perlu mengawal permukaan hingga kepada tahap minit untuk mendapatkan rupa yang dimahukan. Proses ini memerlukan banyak masa dan tenaga," katanya.
Walaupun Mazda menggunakan banyak teknologi dalam menghasilkan model masa depan berbanding proses terdahulu, Matsui masih percaya model tanah liat adalah lebih unggul dan akan kekal penting.
"Saya masih fikir tanah liat lebih baik. Hanya jika kita boleh sentuh model digital, mungkin ketika itu kita menang," katanya.
Antara model pengeluaran pertama Mazda yang menampilkan bahasa rekabentuk baharu pengeluar itu ialah Mazda3 baharu yang meminjam gaya rekaan Mazda Kai Concept.
SUMBER: CarScoops
Leave a Reply