HONDA mengembalikan semula Hornet pada 2022 dan 2023. Bukan satu tetapi tiga iaitu CB750 Hornet pada Oktober 2022 dan kedua-dua CB1000 Hornet dan CB500 Hornet pada November 2023.
Ada lagi buah tangan iaitu CB1000 Hornet SP baharu (2025). Motosikal ini menggunakan enjin CBR1000RR Fireblade dan lebih berkuasa iaitu 158 ps dan 107Nm berbanding 152 ps dan 105Nm pada CB1000 Hornet.
Kuasa lebih tinggi disumbang oleh injap Kawalan Revolusi (RC) di dalam peredam bunyi yang ditutup sepenuhnya pada semua gear dan dibuka pada 5,700 rpm untuk membantu enjin 'bernafas' lebih kuat.
Honda menala enjin untuk daya kilas beraksi pada julat rendah sehingga pertengahan dengan prestasi dan tindak balas pendikit berfungsi secara lancar di kawasan bandar. Di jalan terbuka lain pula tingkah laku dengan aksi spontan sehingga garis merah pada meter.
Pada bahagian tranmsisi, gear kedua sehingga kelima dioptimumkan untuk pecutan bagi menyamai keupayaan enjin manakala gear teratas untuk tunggangan bersahaja.
Klac bantuan (slipper) membantu menguruskan loncatan roda belakang semasa penurunan gear atau pembrekan 'keras'. Penukar cepat boleh laras tiga tahap membantu tukaran gear tanpa klac dan mempunyai fungsi blip automatik.
Sistem Throttle By Wire (TBW) mempunyai tiga mod tunggangan dengan tiga gabungan pra tetapan Kuasa, Brek Enjin, Kawalan Whelie dan tetapan HSTC dan dua mod USER.
Kuasa Enjin (P) dan Brek Enjin (EB) dibahagikan kepada tiga tahap dan empat tahap untuk HSTC yang juga boleh dipadamkan.
CB1000 Hornet SP direka di Jepun dan tampil agresif. Dua perbezaan utama berbanding CB1000 Hornet boleh diihat pada sepit udang warna emas dan kaliper Brembo di depan.
Skrin TFT warna penuh lima inci lebih jelas dilihat dan boleh dihubungkan dengan telefon pintar melalui aplikasi Honda RoadSync.
Berbeza daripada CB1000 Hornet dengan tiga warna, model ini khusus dalam warna Mat Ballistic Black Metallic dan rim Desert Gold Metallic.
Spesifikasi Honda CB1000 Hornet SP 2025 (Eropah):
Enjin dan gear
- 1,000 cc, 4-lejang DOHC, sebaris.
- Kuasa: 158 ps@11,000 rpm, 107Nm@9,000 rpm.
- Gerek dan lejang: 76 mm x 55.1 mm
- Nisbah mampatan: 11.7:1
- Tangki: 17 liter.
- Transmisi: 6-kelajuan, klac bantuan, penukar cepat.
Ukuran dan berat
- 2,140 mm (p) x 790 mm (l) x 1,085 mm (t).
- Tinggi pelana: 809 mm.
- Kelegaan bumi: 135 mm.
- Berat: 212 kg.
- Jarak putaran: 2.8 m.
Suspensi
- Depan: Showa 41mm SFF-BP USD boleh laras, 118 mm.
- Belakang: Öhlins TTX36 boleh laras, 139 mm, lengan ayun Prolink.
Roda
- Rim: Aluminium 17 inci.
- Tayar: 120/70 (depan), 180/55 (belakang).
Brek
- ABS dua saluran.
- Depan: Cakera berkembar 310 mm, kaliper Brembo Stylema empat omboh.
- Belakang: Cakera tunggal 240 mm, kaliper Brembo satu omboh.
Sistem dan komponen elektrik
- Mod tunggangan: Standard, Rain, Sport, User (2).
- HSTC, Kawalan Wheelie, ESS.
- HISS (Honda Intelligent Security System).
- Honda RoadSync.
- Port USB.
Leave a Reply