KENDERAAN elektrik (EV) semakin popular kebelakangan ini, terutama di Eropah. Dengan pertambahan EV atas jalan, timbul perkara yang menarik perhatian bomba.
Secara statistik, kebarangkalian EV untuk terbakar lebih rendah berbanding kereta enjin pembakaran dalaman (ICE), tetapi insiden yang melibatkan EV dengan bateri litium-ion adalah jauh lebih serius dan sukar dipadamkan.
Situasi itu menjadi lebih sukar di kawasan tertutup seperti parkir kenderaan bawah tanah atau bertingkat yang sukar atau tidak boleh dimasuki kenderaan bomba saiz besar.
Apa penyelesaiannya? Sebuah syarikat dari York, England, Prospeed Motorsport mengubah suai Toyota Hilux kepada Hiload Rapid Intervention Vehicle (RIV) ddalam pacuan enam roda (6x6)!
Hiload 6x6 RIV dipasang casis baharu berbanding kaedah 'cut and shut' (sambungan) frem asal Hilux. Dengan casis baharu dan sistem pemisah tork itu, trak pikap 6x6 tersebut mempunyai berat 5,600kg dengan muatan 3,000kg.
Angka baharu itu hampir tiga kali ganda berbanding kapasiti Toyota Hilux 4x4 standard dengan ruang muatan dipanjangkan kepada 1,230mm.
Walaupun lebih panjang, tinggi Hiload 6x6 RIV hanya 1,850mm, iaitu lebih rendah berbanding kenderaan utiliti sukan (SUV) besar lain dan di bawah had tinggi kawasan parkir kenderaan. Hiload juga mempunyai pusat graviti (CoG) rendah dan lebih stabil pada kelajuan tinggi.
Cabaran dalam menangani kebakaran EV adalah apabila tenaga daripada pek bateri dilepaskan, dipanggil thermal runaway (larian terma).
Kaedah sebelum ini melibatkan redaman kereta dalam beg besar atau kontena kapal diisi air. Kini ada kaedah baharu seperti penggunaan kenderaan tindakan cepat dan gandingan teknik pemadaman api tradisional.
Contohnya, Hiload 6x6 RIV boleh dipasang sistem Coldcut Cobra untuk memadam kebakaran bateri EV. Sistem Cobra Ultra High Pressure Lance (UHPL) itu menggunakan kaedah pelelas (abrasive suspended) air bagi menebuk lubang pada lantai kereta dan menyuntik air pada kadar 300 bar.
Air itu kemudian menyejukkan dalaman bateri, sekali gus mencegah penyebaran dan risiko larian terma. Ujian Agensi Kontigensi Awam Sweden menunjukkan sistem Coldcut Cobra mampu mencegah penyebaran sel dalam tempoh 10 minit dengan hanya menggunakan 240 liter air.
Jumlah itu pula hanya 20 peratus daripada kapasiti tangki Hiload, dan kaedah lain yang ada adalah mengepam ribuan liter air ke dalam kereta untuk menyejukkan bateri.
Selain kawasan parkir kereta, Hiload 6x6 RIV dengan enam roda itu juga boleh digunakan di kawasan terpencil dan persekitaran mencabar seperti hutan dan kawasan semak.
Hiload kini sedang diuji di Republik Czech dan dibangunkan khas untuk menangani kebakaran bateri EV dan membantu memberi bantuan pantas mengeluarkan penumpang. Menariknya, kenderaan penyelamat itu sudahpun digunakan satu daripada pengeluar EV sebagai kenderaan cegah kebakaran.
Hiload dikeluarkan di York, atau Prospeed boleh menghantar kit ubah suai untuk dipasangkan di negara luar. Rekabentuk juga boleh dilesenkan jika ada pihak berminat mengeluarkan kenderaan berkenaan dalam jumlah besar.
BACA >>> #BikinKereta: Ford F-150 Raptor Jadi Hennessey VelociRaptor 6x6, Harga Lebih RM1.8 Juta!
BACA >>> Toyota Corolla Commercial (2023) - Model Wagon Jadi Van Perdagangan, Harga RM130k!
Leave a Reply