MASALAH kekurangan cip semikonduktor masih memberi impak berterusan dalam sektor automotif dan firma konsultan, AlixPartners menganggarkan industri bakal kerugian tidak kurang AS$210 bilion (RM878 bilion) tahun ini. Jumlah pengeluaran kenderaan pula dianggarkan susut 7.7 juta unit.
Sebelum ini, AlixPartners pernah membuat ramalan pada bulan Mei 2021 bahawa isu kekurangan cip semikonduktor bakal mengakibatkan kerugian AS$110 bilion (RM460 bilion) dan penurunan pengeluaran kenderaan sebanyak 3.9 juta unit.
BACA >>> Krisis Cip Semikonduktor, Giliran Ford Pula Tutup Kilang
Ketua Global Bersama Amalan Industri dan Automotif AlixPartners, Mark Wakefield menyatakan:
“Sudah tentu semua orang harap krisis cip akan berkurangan tetapi malangnya, kejadian yang tidak dapat dielakkan seperti perintah berkurung akibat pandemik Covid-19 di Malaysia dan masalah berterusan di tempat lain memburukkan lagi keadaan.”
Pengarah Urusan Amalan Industri dan Automotif AlixPartners, Dan Hearsch pula menyatakan sebenarnya tiada lagi ‘penyerap hentak’ dalam industri yang memburukkan lagi impak kekurangan bekalan.
“Sebarang kekurangan atau gangguan pengeluaran di mana-mana bahagian di dunia akan memberi kesan kepada syarikat-syarikat di seluruh global. Kini, kesan berganda berlaku disebabkan semua masalah kekurangan bekalan lain.”
Hampir semua pengeluar kenderaan masih bergelut dengan masalah kekurangan bekalan dan kerap mengumumkan pelan untuk penutupan sementara kilang pembuatan di serata dunia.
Semasa Pameran Motor Munich, Ketua Eksekutit Daimler, Ola Kallenius pernah menyatakan industri mungkin akan terus mengalami masalah kekurangan semikonduktor sehingga 2023.
BACA >>> Krisis Cip Semikonduktor: Land Rover Hentikan Pengeluaran di Slovakia
BACA >>> Krisis Bekalan Cip Semikonduktor: Apakah Puncanya? Malaysia Sajakah yang Terkesan?
BACA >>> Masalah Cip Semikonduktor: Nissan, Mazda Tutup Kilang Sementara di Jepun
BACA >>> Perodua Catat Jualan 6,988 Unit Kenderaan Pada Ogos 2021, Operasi Semakin Pulih
SUMBER: Carscoops
Leave a Reply