PENTADBIRAN Keselamatan Lebuh Raya Kebangsaan (NHTSA) memulakan 30 siasatan terhadap Tesla mengenai kemalangan meragut 10 nyawa sejak 2016 melibatkan penggunaan sistem bantuan pemandu.
Senarai berserta perincian lanjut disiarkan badan pentadbiran tersebut di bawah program Siasatan Kemalangan Khas.
Daripada 30 kemalangan melibatkan Tesla, NHTSA mengesahkan tiga daripadanya tidak melibatkan sistem Autopilot dan laporan dua kemalangan tersebut sudah pun disiarkan.
BACA >>> Lagi Kes Tesla Terbakar, Dua Maut dalam Kereta Tanpa Orang di Kerusi Pemandu
BACA >>> Saksi Kes Tesla Terbakar Tanpa Pemandu: Mangsa Memang Nak Uji Autopilot
Bagaimanapun, Tesla masih tidak memberi respon segera mengenai perkara itu.
Badan Keselamatan Kenderaan Kebangsaan (NTSB) mendakwa sistem bantuan pemandu Tesla, Autopilot dipercayai beroperasi dalam sekurang-kurangnyq tiga kemalangan maut melibatkan kereta jenama itu sejak 2016.
Badan itu juga mengkritik Tesla kerana kurang memberi perincian terhadap ‘jaring keselamatan’ yang membolehkan pemandu melepaskan tangan daripada stereng untuk jangka masa agak lama.
Pada masa sama, NHTSA turut melakukan siasatan terhadap enam kemalangan melibatkan sistem bantuan pemandu pengeluar lain. Dua daripadanya melibatkan kenderaan Cadillac, satu model Lexus RX450H (2012) dan bas Navya Arma (2017). Semua kemalangan itu tidak mendatangkan kecederaan ke atas mangsa.
Dua lagi kemalangan melibatkan Volvo XC90 (2017), termasuk kenderaan pandu sendiri Uber Technologies yang membunuh seorang wanita di Arizona pada 2018. Hasil siasatan mendapati Uber dilaporkan membuat beberapa keputusan yang menyebabkan punca kemalangan berlaku, seperti mematikan sistem brek automatik.
BACA >>> Kemalangan Banyak Sangat Sebab Pemandu Tidak Pegang Stereng, Tesla Kena Siasat
BACA >>> Geram Brek Tidak Fungsi, Seorang Pemilik Tesla China Protes Depan Orang Ramai
SUMBER: Autoblog.com
Leave a Reply