PERLUMBAAN antara cara terbaik menguji dan membangunkan teknologi baharu. Bagaimanapun, kebanyakan pengeluar tidak menggunakan trek sebagai pusat penyelidikan dan pembangunan (R&D) sepenuhnya, kecuali Toyota.
Pengeluar kereta Jepun itu melakukan sedemikian dengan mempertaruhkan Corolla berkuasa hidrogen dalam pusingan ketiga siri perlumbaan enduran 24 jam, Super Taikyu di Fuji, Jepun pada 21-23 Mei nanti.
Asasnya, enjin pembakaran hidrogen menggabungkan dua elemen terbaik. Enjin kekal dikuasakan secara pembakaran dalaman dan tidak mencemarkan alam sekitar pada masa sama. Walaupun terdapat sedikit emisi hasil pembakaran minyak, tetapi jauh lebih sedikit berbanding enjin petrol.
Trenkuasa hidrogen digunakan Corolla ialah enjin 3-silinder 1.6L pengecas turbo, berbeza daripada enjin hidrogen pada model pengeluaran, Toyota Mirai yang menggunakan pembakaran hidrogen untuk menjana kuasa elektrik. Kali ini, hidrogen digunakan secara terus untuk mendapatkan kuasa melalui sistem suntikan, sama seperti kereta konvensional.
Cuba lihat video di bawah ini:
BACA >>> Toyota Mahu Bina Bandar Masa Depan di Kaki Gunung Fuji Tahun Depan
BACA >>> #TMS2019: Toyota Mirai Concept (2020) - Kenderaan Elektrik Hidrogen yang Sifar Emisi
SUMBER: Jalopnik
Leave a Reply