LORONG khas untuk penunggang basikal kini semakin banyak disediakan pihak berkuasa di kaki lima sekitar bandar utama pelbagai negara, termasuk Malaysia.
Seiring misi mobiliti hijau yang mahu dilaksanakan Eropah dan banyak negara dunia lain, penggunaan basikal kian popular. Malaysia juga tidak terkecuali apabila aktiviti berbasikal kini mula menjadi trend riadah dan bersukan yang dapat dilihat di taman rekreasi dan jalan raya. Malah laluan lebuh raya turut menjadi sasaran berbasikal.
Di Eropah misalnya, memang timbul permintaan daripada kalangan pengguna supaya disediakan lorong khas basikal untuk menggalakkan orang ramai berbasikal dan mengurangkan jumlah kenderaan atas jalan.
Namun, kajian pasukan saintis dari UK baru-baru ini mendedahakan kewujudkan lorong basikal sebenarnya lebih berbahaya dan menyebabkan lebih banyak pencemaran.
BACA >>> Ford Bangunkan Sistem Amaran Keluar Kereta, Elak Dirempuh Penunggang Basikal
Berdasarkan hasil kajian didedahkan akhbar The Telegraph, tinjauan waktu puncak pagi dan petang di laluan basikal di Harrow, London, lorong basikal didapati bertukar jadi empat lorong hingga mengambil laluan untuk kenderaan lain. Ini membuatkan kenderaan lain bergerak perlahan, dan berada lebih lama dalam trafik, sekali gus menyebabkan berlaku lebih banyak pencemaran.
Menurut kajian, ada lebih 34,000 kenderaan di lapan laluan jalan yang disediakan lorong basikal. Namun, daripada ribuan kenderaan itu, cuma 608 penunggang basikal yang diambil kira. Kajian juga mendedahkan, Kerajaan memperuntukkan £6,153 (RM33,190) untuk membina lorong basikal yang hanya digunakan seorang penunggang yang berulang-alik menggunakan laluan khas tersebut.
Sekiranya skim itu berterusan hingga 2030, situasi itu melibatkan pembayar cukai di Britain yang bernilai kira-kira £400 juta (RM2.1 bilion) setahun.
BACA >>> Penunggang Basikal Maut Kena Langgar Myvi
BACA >>> Kawasaki Thailand Lancar Dua Model Basikal, Lebih Mahal daripada Ninja ZX-25R
SUMBER: MotoPinas
Leave a Reply