DALAM industri kereta elektrifikasi, bateri ialah salah satu komponen penting untuk model kenderaan elektrik sama ada hibrid atau elektrik penuh. Ia ibarat bahan api untuk membekalkan tenaga bagi menggerakkan kereta.
Penggunaan bateri turut menimbulkan persoalan mengenai cara pengurusan selepas tidak lagi digunakan, dan pihak industri sudah pun mempunyai jawapan, iaitu kitar semula atau digunakan untuk pembekalan lain. Ini bermakna bateri kenderaan elektrik yang ada tidak dibazirkan, sebaliknya bertambah lagi kegunaannya.
Apabila bercakap mengenai perkara ini, bagaimanakah pula bateri kecil untuk peralatan elektronik seperti jam, alat kawalan jauh, lampu suluh dan sebagainya?
BACA >>> #TahukahAnda: Tentang Jangka Hayat Bateri Kereta Elektrik yang Perlu Anda Tahu
Memang saiz bateri itu sangat kecil berbanding bateri kenderaan elektrik, tetapi apabila dikumpulkan, jumlahnya mampu mencapai lebih ratusan juta dan situasi ini perlu diberikan perhatian.
IKEA RANCANG JUAL BATERI CAS SEMULA SAHAJA
Inilah cuba dilakukan IKEA yang memutuskan untuk tidak menjual bateri alkali tanpa pengecasan semula menjelang Oktober 2021. Pengeluar barangan perabot dari Sweden itu menyarankan pengguna menggunakan bateri jenis boleh cas semula.
Malah, penggunaan berterusan dalam tempoh beberapa ketika akan menjimatkan wang dan mengurangkan sisa buangan.
Berdasarkan dapatan mengenai bateri dan perbandingannya, selepas 10 kali pengecasan semula bateri NiMH, seperti jenis LADDA yang dijual IKEA, emisi gas rumah hijau adalah lebih rendah berbanding bateri alkali bagi mendapatkan amaun sama untuk tenaga.
Apabila 50 kali pengecasan dibuat, impak alam sekitar* bateri NiMH adalah sama atau kurang berbanding impak penggunaan bateri alkali**.
Pada tahun fiskal 2019, IKEA menjual kira-kira 300 juta bateri alkali seluruh dunia, yakni jumlah yang cukup banyak. Persoalannya ke manakah bateri-bateri itu dilupuskan? Bayangkan 300 juta unit bateri dibuang begitu sahaja.
IKEA turut membuat pengiraan, jikasemua pelanggan bertukar daripada bateri ALKALISK kepada LADDA dan digunakan untuk peranti kapasiti tinggi dan dicas sebanyak 50 kali, maka kesannya ialah pengurangan sisa global hingga 5,000 tan setahun.
Satu bateri LADDA boleh mengecas hingga 500 kali dan lebih baik daripada bateri biasa yang terus dibuang selepas habis digunakan. Ini ialah komitmen IKEA peringkat global, termasuk siri bateri alkali ALKALISK.
Buat masa sekarang, bateri litium-ion jenis bulat leper (button cell) iaitu PLATBOJ akan dikekalkan kerana masih ada beberapa peranti dijual IKEA menggunakan bateri jenis itu. Selepas ini tiada lagi bateri biasa.
BACA >>> #TahukahAnda: Ke Mana Pergi Bateri Kereta Hibrid, Elektrik Selepas Luput Guna?
Leave a Reply