VIETNAM menjadi negara pertama menyambut ketibaan kapcai Honda Winner berkapasiti 150cc pada April 2016 (Indonesia: Supra GTR, Malaysia: RS150R) yang dianggap sebagai pencabar utama pesaing Yamaha Exciter (Malaysia: Y15ZR) dalam kelas supermoped 150.
Selepas tiga tahun, Honda memperkenalkan model generasi baharu Winner X di Vietnam, tetapi masih ada pemilik yang kekal setia dengan Winner lama walaupun teknologi sedia ada agak ketinggalan berbanding model baharu itu.
BACA >>> Jawapan BSH: Kenapa Honda Winner X Tak Masuk Malaysia?
Winner ini adalah milik seorang mat motor di daerah Tan Phu, bandar Ho Chi Minh City. Dia melabur lebih 200 juta dong (RM36,875) untuk mengubah suai kapcai tersebut, dan modifikais paling utama adalah memasang komponen Quick Shifter (QS) pada sistem transmisi.
Teknologi QS lahir dari litar lumba dan kini sudah diaplikasi pada model motosikal kegunaan jalan raya biasa. Teknologi ini membolehkan gear ditukar tanpa perlu lepaskan perahan terotel atau menaik tuil klac. Anda boleh baca lanjut tentang Quick Shifter di sini.
Winner ini menggunakan QS jenama aRacer jenis universal untuk enjin silinder tunggal. Komponen kalis air ini dikatakan ada 10 tahap tetapan. Tambahan lain ialah alat kawalan tetapan (termasuk kadar kemasukan udara, kelajuan enjin, bukaan terotel) dan jam pemasaan perlumbaan jenama sama. Tiada maklumat harga didedahkan.
Cover set asal sudah ditukar kepada gaya Supra GTR seperti di Indonesia manakala rim digantikan kepada jenama Rapido daripada Malaysia. Rim Rapido ini dihasilkan daripada aluminium menggunakan teknologi CNC. Ini membantu mengurangkan sedikit berat keseluruhan motosikal. Harga rim ini dikhabarkan 35 juta dong (RM6,455).
Sistem brek cakera ditambah baik dengan penggunaan kaliper Brembo Monobloc pada roda depan dan jenis perlumbaan Brembo KTM Billet di belakang. Cakera brek berjenama Brembo selain tambahan kabel minyak prestasi Hel. Kos keseluruhan set brek ini lebih 90 juta dong (RM16,600).
Kawalan aliran cecair brek menerusi kabel ke kaliper belakang dibantu pam jenama Brembo Billet, berharga 30 juta dong (RM5,530).
Tuil brek Brembo Billet dan tuil klac Kohken V2 menjadi pilihan mat motor ini. Dia juga memasang konsol suis Lightmaster pada bar hendal. Semua komponen ini bernilai 30 juta dong (RM5,530).
BACA >>> #BikinMotor: Honda Supra GTR150 Tukar Enjin CBR250RR dengan Kuasa 36.3hp!
Kluster meter Koso RXF dengan paparan TFT berwarna dipasangkan pada kapcai ini, menunjukkan 18 parameter maklumat seperti suhu, masa, spidometer kelajuan dan lain-lain. Harga? Cuma 15 juta dong (RM2,770).
Sistem ekzos ialah AHM M3 daripada titanium. Sistem suspensi Nitron menjadi pilihan iaitu jenama kedua paling popular selepas Öhlins di Vietnam. Sistem damper sokongan Matris dengan 16 tahap penyelarasan dipasang untuk membantu mengurangkan kesan goyang ketika pecutan.
Malangnya, tiada maklumat didedahkan mengenai naik taraf dalaman enjin atau output kuasa yang mampu dijana selepas berbelanja besar untuk banyak komponen berjenama terkenal. Kelajuan maksimum kapcai ini nampaknya sengaja dirahsiakan.
BACA >>> Tular Foto Kemalangan di Vietnam, Fairing Honda Winner X Senang Rabak?
GALERI
SUMBER: ZingNews.vn
Burung Antu says
mahal jugak harga spare part di Vietnam ye?