BERMULA 1 Januari 2021, setiap motosikal baharu yang mahu dijual di pasaran negara Kesatuan Eropah (EU) diwajibkan mematuhi standard emisi Euro5.
Namun, banyak pengeluar mendakwa mengalami kesukaran menyiapkan barisan produk patuh Euro5 disebabkan penularan wabak Covid-19 yang menjejaskan operasi, proses pembangunan dan jualan motosikal seluruh dunia.
Covid-19 diisytiharkan sebagai pandemik global itu menyebabkan keseluruhan rantaian industri pengeluaran motosikal menjadi kucar-kacir hingga memaksa kumpulan pengeluar menggesa penguatkuasaan syarat emisi Euro 5 ditangguhkan kepada 2022.
Sebenarnya, piawaian Euro5 bukan dibuat dalam tempoh semalaman kerana sudah mula digariskan hampir sedekad lalu, termasuk tempoh pelaksanaan. Walaupun sudah kerap diberikan amaran, masih banyak model motosikal moden di pasaran tidak patuh piawaian baharu itu.
BACA >>> Regulasi Euro5 Punca Suzuki Burgman Henti Jualan di Eropah Hujung Tahun Ini
Tarikh akhir menjual motosikal kelas Euro4 ke pasaran EU ialah 31 Disember 2020. Ada beberapa pengeluar cuma perlu melakukan modifikasi minimum, tetapi masih banyak pengeluar perlu menaik taraf total untuk mematuhi Euro5.
Mungkin ada beranggapan piawaian Euro5 cuma untuk pasaran Eropah. Sebenarnya, piawaian Euro itu sudah jadi seperti standard global yang turut diikuti atau menjadi rujukan banyak negara dunia seperti China, India, Jepun dan Amerika Syarikat.
Menurut piawaian Euro5, antara syarat yang perlu dipatuhi semua pengeluar motosikal adalah merendahkan kadar emisi daripada apa ditetapkan Euro 4. Contohnya:
KARBON MONOKSIDA
Euro5: 1,000mg/km
Euro4: 1,140mg/km
HIDROKARBON
Euro5: 100mg/km
Euro4: 170mg/km
HIDROKARBON BUKAN METANA
Euro5: 68mg/km
Euro4: Tiada
NITROGEN OKSIDA
Euro5: 60mg/km
Euro4: 90mg/km
KESAN EURO 5 TERHADAP PENGELUAR, MOTOSIKAL SEDIA ADA
Peraturan piawaian ini cuma tertakluk kepada unit motosikal baharu dan belum didaftarkan untuk kegunaan atas jalan. Justeru, pemilik motosikal sedia ada tidak perlu bimbang kerana ia tidak menjejaskan pemilikan danm syarat sah tunggangan atas jalan.
Kesan buruk, pengeluar motosikal berdepan risiko mahu menghabiskan stok lama dan tiada pilihan lain selain menamatkan pengeluaran beberapa model.
BACA >>> Dokumen Kawasaki Ninja 1000 (2020) Didedahkan, Patuh Euro 5 yang Lebih Mesra Alam
SUMBER: Bennetts| MotorPasionMoto
Leave a Reply