WABAK koronavirus (Covid-19) yang tercetus di China dan kini menular ke serata dunia nampaknya turut menjejaskan industri automotif antarabangsa.
Di China sendiri, jualan kenderaan merosot 96 peratus pada minggu pertama bulan ini. Pada pertengahan bulan, jualan jatuh 92 peratus berbanding tempoh sama tahun lalu. Data berkenaan dikongsikan Persatuan Kereta Penumpang China (CPCA).
Malah, situasi semasa itu semakin parah apabila banyak pengedar kereta terpaksa menutup perniagaan masing-masing kerana bimbangkan penularan Covid-19. Berikut beberapa negara yang terjejas teruk akibat wabak berkenaan:
BACA >>> Covid-19: Wanita Guna Kereta RC, Kawal Guna Telefon Pintar untuk Beli Pau
CHINA
TheGuardian melaporkan Jaguar Land Rover (JLR) mendakwa tiada jualan sepanjang tempoh dua minggu ini. Menurut JLR, hampir tiada orang singgah ke premis jualan pada minggu pertama Februari ini.
Setiausaha Agung CPCA, Cui Dongshu berkata, cuma sebilangan kecil pengedar membuka premis pada minggu pertama Februari, tetapi jumlah pelanggan yang datang sangat rendah. Hanya 4,909 kereta dijual sepanjang 16 hari pertama Februari, berbanding 59,390 unit dalam tempoh sama tahun lalu.
Apabila China lumpuh, rantaian bekalan dunia juga turut terjejas kerana pengeluar global mengalami kesukaran mendapatkan komponen kenderaan.
BRITAIN
TheGuardian dalam laporan lain pada 18 Februari lalu menyatakan JLR bakal berdepan masalah bekalan komponen kereta minggu ini.
Ketua Eksekutif JLR, Ralf Speth berkata, bekalan masih tidak terjejas pada minggu pertama dan kedua, tetapi masalah dijangka berlaku pada minggu ketiga bulan ini.
"Kami sudah menerbangkan komponen kereta dalam bagasi dari China ke Britain," katanya
JEPUN
Kerajaan Jepun dan pemain industri automotif sedang menubuhkan unit khas untuk menangani impak Covid-19 ke atas operasi industri automotif.
Kementerian Ekonomi, Perdagangan dan Industri Jepun, Persatuan Pengilang Automobil Jepun (JAMA) dan Persatuan Pengilang Alat Ganti Automobil Jepun (JAPMA) menubuhkan Majlis Automobil Kajian Tindakbalas Koronavirus.
Ada tugas utama majlis itu, iaitu berkongsi maklumat dan pemahaman tentang situasi terkini, termasuk isu semasa seperti langkah anti-epidemik, rantaian bekalan dan logistik. Fungsi kedua ialah mengkaji tindak balas sekiranya impak berlarutan dalam tempoh panjang, melibatkan langkah pembiayaan dan sokongan pelbagai dasar.
Pada 14 dan 17 Februari, Nissan Motor terpaksa menghentikan beberapa operasi di Jepun kerana mengalami kekurangan bekalan alat ganti atau komponen dari Jepun. Sementara itu, operasi Toyota Motor dan Honda Motor di Jepun belum terjejas berikutan kekurangan bekalan awal minggu ini.
BACA >>> Koronavirus: 137 Rakyat Malaysia dari Wuhan Pulang Naik AirAsia
SUMBER: TheGuardian | CNBC | METI
Leave a Reply