KETIKA mula diperkenalkan di Britain, Suzuki Jimny mendapat sambutan hangat dengan tempoh menunggu mengambil masa hingga setahun. Semua 1,200 unit yang dikhaskan untuk pasaran negara Eropah itu sepanjang 2019 dilaporkan habis ditempah. Lebih-lebih lagi model kenderaan utiliti sukan (SUV) itu cuma dihasilkan di kilang Jepun untuk pasaran global.
Baru-baru ini, AutoCarIndia melaporkan Suzuki akan menghentikan jualan Jimny di Eropah dalam masa terdekat. Susulan laporan itu, Suzuki UK mengeluarkan kenyataan, Jimny akan terus dijual di Britain dalam jumlah terhad tahun ini.
BACA >>> Laku Sangat, Suzuki UK Terpaksa Hentikan Tempahan Jimny
Pada pelancaran 2018, Suzuki sudah mengumumkan yang tahap emisi Jimny akan menjejaskan keseluruhan purata emisi Eropah selepas 2020. Ini kerana semua model kenderaan di bawah satu-satu pengeluar perlu mematuhi peraturan emisi Kesatuan Eropah (EU) yang mengehadkan purata emisi (CO2/km) pada tahap 95g sahaja.
Suzuki sejak 2018 sudah memaklumkan yang kehadiran Jimny akan menjejaskan purata emisi tersebut, sekali gus mengganggu model Suzuki lain.
BACA >>> Foto Rasmi Suzuki Jimny (2019) Didedahkan Menjelang Pelancaran Rasmi Oktober Ini
Jimny spesifikasi Eropah dikuasakan enjin petrol K15B 1.5 dengan pilihan kotak gear manual atau automatik 5-kelajuan, manakala tahap emisi 154g/km dan 170g/km mengikut jenis transmisi.
Bagi menambah baik tahap emisi dan penggunaan bahan api, Suzuki memperkenalkan teknologi pengecasan hibrid sendiri 48V sebagai ciri standard untuk Swift Sport, Vitara dan S-Cross. Ini termasuk menjadi pengeluar pertama memperkenalkan teknologi hibrid 12V pada 2016, dan dijadikan ciri standard untuk Ignis dan Swift dalam tempoh beberapa bulan lagi.
Apa yang boleh dilihat, Suzuki sudahpun mempunyai teknologi mesra alam. Cuma adakah teknologi tersebut sesuai digunakan pada jip lasak seperti Jimny?
BACA >>> Suzuki Tayang Duo Gixxer 250 Versi Fairing dan Naked
Leave a Reply