PEMBINAAN lebih banyak laluan khas motosikal termasuk di jalan sedia ada mampu mengurangkan kadar kemalangan jalan raya membabitkan penunggang dan pembonceng motosikal negara ini.
Pengarah Penyelidikan dan Kejuruteraan Keselamatan Jalan Raya dan Persekitaran, Institut Penyelidikan Keselamatan Jalan Raya Malaysia (MIROS) Dr Muhammad Marizwan Abdul Manan berkata, kemudahan itu boleh dilaksanakan dengan menurap bahu jalan sedia ada.
“MIROS berpandangan pembinaan lorong motosikal tidak eksklusif ini dapat mengurangan kadar kemalangan, membabitkan kenderaan dua roda, di negara ini.
“Pelaksanaan cadangan secara strategik ke atas sistem jalan raya sedia ada ini tidak mustahil dilakukan, jika mempunyai bajet mencukupi," katanya dalam temu bual khas, 'Motosikal: Sumber Kemalangan Maut', di Bernama Radio di Kuala Lumpur.
Berdasarkan statistik 2018, purata 18 kematian sehari direkodkan di seluruh negara yang kebanyakan melibatkan penunggang motosikal.
Muhammad Marizwan berkata, cadangan pembinaan laluan khas motosikal itu juga bergantung kepada jumlah pengguna motosikal atau kadar kekerapan kemalangan di sesuatu kawasan, sebelum laluan tersebut perlu diwujudkan.
BACA >>> Kemalangan LDP: Siapa Cakap Penunggang Motosikal Tidak Boleh Guna Lorong Kanan?
SETUJU HADKAN HALAJU MOTOSIKAL KECIL
Mengenai cadangan mengehadkan kelajuan motosikal berkapasiti kecil kepada 70kmj, beliau berkata pelaksanaan itu perlu dilaksanakan, selari dengan pembinaan laluan khas motosikal itu. Ini kerana pembinaan laluan khas motosikal itu dapat membantu pihak berkuasa memantau undang-undang had laju.
Terdahulu, kumpulan prokeselamatan jalan raya, The Safety First Group menggesa Kerajaan menguatkuasakan had laju 70kmj untuk kapcai dan membina laluan khas motosikal untuk mengurangkan kemalangan jalan raya membabitkan golongan tersebut.
BACA >>> 3 Sebab Kenapa Tunggang Kapcai di Lorong Kiri, dan Had Laju 70kmj Tidak Praktikal?
SUMBER: Bernama
Leave a Reply