ADA banyak punca yang menyebabkan enjin kereta mengalami masalah panas lampau (overheating) dan salah satu daripadanya ialah radiator bocor.
Dalam radiator tersimpan bendalir, terdiri daripada air dan bahan penyejuk (coolant) yang memainkan peranan mengawal, menyerap dan menyalurkan keluar haba daripada enjin. Jadi, apabila berlaku kebocoran, bendalir tersebut akan berkurangan dan radiator akhirnya gagal menyejukkan enjin.
BACA >>> #TahukahAnda: Kenapakah Cecair Penyejuk @ 'Coolant' Ada Macam-Macam Warna?
Ada empat punca yang menyebabkan komponen radiator bocor, selain faktor perlanggaran akibat kemalangan.
1. USIA RADIATOR
Setiap komponen kereta ada jangka hayat tertentu. Sekiranya anda rajin memeriksa, menjaga dan menyelenggara kereta, jangka hayat radiator mampu menjangkau usia hingga 10 tahun.
Namun, bukan semua radiator mampu bertahan selama itu, banyak juga yang hanya mampu bertahan hingga 5 tahun sebelum macam-macam masalah mula timbul. Jika ada kesan keretakan atau kebocoran, radiator harus diperbaiki secepat mungkin.
2. SALURAN TERSUMBAT
Jika mengisi radiator dengan air kosong yang diambil daripada pili/paip, radiator kereta berisiko tersumbat disebabkan kotoran yang membentuk sisa karat dan hakisan. Sisa-sisa itulah yang menyebabkan laluan dan saluran air radiator tersekat dan menghalang kelancaran sistem penyejukan enjin.
Radiator perlu diperiksa setiap 30,000km atau 40,000km, anda disarankan merujuk buku manual pengguna dan rekomendasi pengeluar kereta anda. Ini bertujuan memastikan radiator berada dalam keadaan terbaik dan dapat beroperasi optimum.
BACA >>> Bagaimana Mengesan Tanda-Tanda Pam Air Kereta Rosak?
3. ADA OBJEK ASING
Radiator biasanya dipasangkan pada bahagian depan enjin kereta, di sebalik gril bagi memudahkan lebih banyak udara bersih dihirup masuk ke dalam enjin. Pada masa sama, ia membuatkan radiator mudah terdedah kepada objek asing seperti serangga, burung dan juga haiwan lain.
Jika kereta yang dipandu merempuh kelawar atau terkena batu, gril dan dinding radiator boleh rosak, termasuk menyebabkan kebocoran.
4. KOMPONEN GETAH DAN PLASTIK
Fungsi asas radiator adalah menyejukkan enjin. Komponen itu terletak berhampiran enjin yang secara langsung terdedah kepada kepanasan. Ini menyebabkan beberapa komponen sokongan radiator seperti hos getah dan tangki simpanan coolant terdedah kepada kerosakan.
Bahan plastik atau getah yang kerap terdedah kepada haba panas boleh menyebabkan ia merekah, mengeras, pecah, dan rapuh hingga akhirnya menyebabkan kebocoran.
SUMBER: Suzuki | My350Z | Mercedessource
Saravanan says
Motor Yamaha nvx 155, dah 3kali radiator bocor Dalam 2 tahun.. Xde ape2 terlanggar kat radiator..