Kementerian Pengangkutan Jerman (BMVI) baru saja membongkar penipuan Audi dalam perisian emisi karbon untuk salah satu model Audi V6 diesel.
Audi didapati menggunakan perisian khas yang dapat mengubah operasi enjin ketika kenderaan sedang menjalani ujian. Enjin kereta ujian itu kemudian akan menghasilkan kadar emisi yang lebih rendah berbanding model sebenar pasaran massa.
BACA >>> Skandal Emisi Diesel [SIRI 1]: TERGEMPAR!!! Jerman Panggil Balik 630,000 Unit Kereta
Isunya, enjin itu ialah 3.0L turbo V6 diesel yang juga turut dipakai pada model Audi lain seperti A4, Q7, A6, dan A8, termasuk model Volkswagen seperti Phaeton dan Touareg serta Porsche menerusi Cayenne.
Ini bermakna Volkswagen sudah menggunakan peranti tersebut hingga 2018, atau lebih dua tahun selepas pengeluar itu didapati bersalah dalam skandal 'Dieselgate'.
Susulan itu, BMVI memaksa Audi memanggil balik semua kenderaan terjejas seluruh Jerman yang mana dianggarkan sebanyak 200,000 unit supaya perisian haram tersebut dapat dikeluarkan. Tindakan sama pernah dilakukan pihak berkuasa berkenaan ke atas Mercedes-Benz apabila memaksa pengeluar itu mengeluarkan GLK diesel.
BACA >>> Skandal Emisi Diesel [SIRI 4]: 15 Troll Pengguna Internet Terhadap Penipuan Volkswagen
Apa yang berbeza, penipuan kali ini tidak hanya dengan satu hingga tiga peranti. Tetapi, ada empat program perisian berasingan yang berfungsi mengesan kereta atas jalan atau ketika diuji sebelum operasi enjin diubah secara automatik.
Bagaimanapun, cuma satu peranti yang didapati menyalahi undang-undang dan ini bermaksud Audi boleh secara sukarela mengeluarkan tiga peranti lain jika mahu. Memandangkan peranti haram yang digariskan BMVI ialah sebahagian perisian pemanasan enjin, jadi bolehlah dianggap tiga peranti lain adalah mematuhi syarat emisi.
BACA >>> Volkswagen Bakal Hentikan Kenderaan Diesel di Australia, Tiada Kaitan Skandal Diesel
SUMBER: CarBuzz
Leave a Reply