DI ANTARA perkara yang diperdebatkan tentang kenderaan elektrik (EV) ialah sejauh mana kebaikannya pada alam sekitar.
Sebagai contoh, pelepasan karbon semasa proses melombong bahan mentah dan penjanaan tenaga menggunakan batu arang boleh menafikan kebaikan EV.
Di sebalik dua faktor tersebut, sejumlah EV yang berada di satu bandar atau keseluruhan negeri dan negara tidak melepaskan karbon dioksida (ekzos pun tiada!) dan menjadikan kawasan itu bebas asap tercemar.
Contoh mudah, bayangkan anda berhenti di lampu isyarat yang penuh dengan motosikal, lori atau kereta dan tidak menghirup karbon dioksida. Bandingkan pula dengan keadaan semasa.
Bagaimanapun, faktor tersebut bergantung juga kepada jarak loji tenaga yang menggunakan batu arang namun boleh dibincangkan di topik lain.
Menyedari hakikat tersebut, pengeluar kenderaan sekarang ini berusaha dalam mengimbangi di antara pelepasan dan penyerapan karbon atau apa yang dipanggil sebagai neutral karbon.
Di antaranya menggunakan tenaga solar untuk menguasakan kilang. Sebagai contoh, PROTON pada Mac 2022 mempunyai 20,544 panel solar dwimuka di kilang Tanjung Malim.
Dwimuka bermaksud panel tersebut bukan sahaja boleh memanfaatkan pencahayaan dari atas malah dari permukaan jalan dan kereta!
Secara keseluruhannya PROTON mempunyai 28,000 panel solar pada kawasan parkir dan di atas bumbung kilang di Tanjung Malim.
Gabungan tenaga yang dihasilkan ialah 12 megawatt puncak (MWp) dan cukup bagi menampung sehingga 25 peratus daripada penggunaan kuasa kilang itu. Satu sudut yang menarik, PROTON belum pun mempunyai EV.
Yamaha dengan aktiviti utama menghasilkan motosikal mengumumkan penggunaan solar di Kilang Fukuroi Minami, Jepun.
Di dalam bidang EV, Yamaha memiliki beberapa produk seperti EC-05, NEO'S, E01 dan boleh dijejaki sejak 2002 melalui Passol.
Yamaha memaklumkan 2,200 kilowatt (kW) kemudahan penjanaan tenaga solar telah dipasang pada keseluruhan bumbung kilang dan memulakan operasi pada 25 Disember 2023.
Pemasangan terbaru ini melibatkan 4,650 panel solar 475W dan gabungan 288 panel 470W (130kW) yang dipasang pada 2022 menghasilkan 2,330kW dan jumlah terbesar di dalam Kumpulan Yamaha Motor di Jepun.
Tenaga elektrik yang dijana akan digunakan di kilang dan bermula 2025 Yamaha merancang untuk membekalkan lebihan tenaga kepada pejabat lain melalui rangkaian penghantaran dan pengedaran kuasa Chubu Electric Power Power Grid, Inc.
Dengan memanfaatkan lebihan tenaga elektrik, Yamaha dapat meningkatkan lagi pengurangan karbon dioksida dan menyumbang kepada pencegahan pemanasan dunia.
Di bawah Rancangan Alam Sekitar Kumpulan Yamaha Motor 2025, syarikat menyasarkan untuk kesemua rantaian pembekalan termasuk aktiviti perniagaan menjadi neutral karbon menjelang 2050.
Leave a Reply