BERBEZA daripada kereta sport bentuk klasik dengan bumbung terbuka sebelum ini, Caterham mahu menghasilkan model elektrik (EV) coupé sport yang setakat ini diberi nama Project V.
Amalan biasa dalam industri terutama sekali EV, perkakasan dibekalkan pengeluar lain. Terbaru, Caterham memaklumkan Yamaha Motor akan membekalkan motor elektrik (e-motor) untuk model prototaip Project V.
Nampak seperti kerjasama di antara dua pengeluar berbeza namun, Caterham sejak beberapa tahun lalu dimiliki VT Holdings, sebuah konglomerat Jepun.
VT Holding dengan Caterham pula bukan asing dan merupakan syarikat pengimport jenama British itu sejak 2009.
Projek V akan menggunakan rangkaian kuasa ringan dan kompak yang dibangunkan Yamaha dan kekal mengikut DNA Caterham iaitu ringan, ringkas dan seronok untuk dipandu.
Yamaha juga akan menyediakan teknologi dan kepakaran dalam kawalan pergerakan kenderaan.
Prototaip Project V sedang dibangunkan TOKYO R&D iaitu syarikat pakar kejuruteraan dan mempunyai rekod yang terbukti dalam membangunkan prototaip dan kenderaan pengeluaran. Projek ini dijangka siap menjelang pertengahan 2025.
Kerjasama di antara kedua-dua syarikat bukan sahaja dapat memenuhi jangkaan sebuah Caterham yang sepatutnya tetapi juga mempercepatkan penawaran Project V ke pasaran.
Yamaha pula bukan baharu dalam projek kereta dan sudah lama bekerjasama dengan Toyota. Mengimbau kembali pada 2022, Yamaha membekalkan motor elektrik untuk jentera lumba STI E-RA.
Yamaha sudah beberapa tahun membangunkan motor elektrik dan pada 2021 mengumumkan mengenai pembangunan komponen utama tersebut untuk kereta hiper dan menerima kontrak pembangunan prototaip.
Berkenaan Project V, Caterham sudah membawanya ke khalayak ramai pada Goodwood Festival of Speed tahun lalu dan kemudian ke Tokyo Auto Salon.
Semasa diperkenalkan dan sebelum pengumuman terbaru, Caterham memaklumkan Project V menggunakan motor elektrik tunggal berkuasa 200 kW (268 hp) pada gandar belakang.
Motor 400 volt dipadan dengan bateri litium-ion 55 kilowatt-jam (kWj) dan disasarkan untuk dipandu sehingga 400 kilometer (km).
Pecutan dari 0 sehingga 100 kilometer sejam di bawah 4.5 saat dan boleh dipecut sehingga 230 kilometer sejam. Pengecasan pantas 150 kW membolehkan Project V menambah tenaga dari 20 sehingga 80 peratus dalam 15 minit sahaja.
Satu lagi yang menarik, Ketua Pereka Project V ialah Anthony Jannarelly yang merupakan salah seorang pereka Lykan HyperSport.
Caterham Project V
Leave a Reply