TAWAR perkhidmatan e-Hailing dengan kenderaan mewah merupakan modus operandi digunakan sebilangan ulat di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur Terminal 1 (KLIA1) dan Terminal 2 (KLIA2).
Namun, kegiatan tersebut berjaya dibongkar Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) dalam satu Op Khas Ulat dan e-Hailing yang dijalankan selama tiga hari bermula Ahad lalu hingga semalam.
Timbalan Ketua Pengarah (Perancangan dan Operasi) JPJ Aedy Fadly Ramli berkata, pihaknya berjaya menahan 10 individu berusia antara 20-an hingga 60-an dalam operasi khas tersebut.
Kami turut menyita 10 kenderaan pelbagai jenis termasuk kenderaan mewah seperti Toyota Alphard yang digunakan oleh 'ulat' untuk menjalankan kegiatan itu."
"Ulat-ulat ini akan menyasarkan pelancong asing yang tidak pernah datang ke Malaysia dengan kononnya menawarkan harga murah bagi perkhidmatan mereka."
"Namun selepas pelancong terbabit sudah berada dalam kenderaan mereka, ulat-ulat ini akan mengenakan harga lain yang jauh lebih mahal atas pelbagai alasan."
Dalam operasi sama, JPJ juga memeriksa 23,567 kenderaan, hasilnya sebanyak 2,168 notis dikeluarkan dan 1,889 daripadanya diambil tindakan atas pelbagai kesalahan.
Bagi mereka yang menjalankan aktiviti ulat ditahan mengikut Seksyen 205 (1) Akta Pengangkutan Awam Darat (APAD) 2010 selepas didapati memujuk atau mendesak bagi maksud menawarkan perkhidmatan berkaitan tanpa kebenaran.
SUMBER: HarianMetro
Leave a Reply