LAPORAN Ketua Audit Negara (LKAN) 2021 Siri 2 mendedahkan penangguhan projek Monorel Putrajaya sejak 2004 dan penyelenggaraan terowong di Putrajaya menjadi punca utama sistem pengangkutan bersepadu di bandar itu belum tercapai hingga menyebabkan berlaku pembaziran dana Kerajaan berjumlah RM812.91 juta.
Menurut LKAN, penangguhan pembangunan mod pengangkutan monorel yang menjadi tulang belakang sistem pengangkutan awam di Putrajaya turut memberi kesan kepada perkhidmatan bas dan penggunaan fasiliti berkaitan.
Sebaliknya, Kerajaan terpaksa menyediakan TLK (Tempat Letak Kereta) bagi mengatasi kesesakan lalu lintas di kawasan core dan perumahan," kata laporan.
Pelaksanaan projek monorel tersebut meliputi dua laluan, iaitu Laluan 1 (13.2km) dan Laluan 2 (6km) selain stesen monorel yang dibina di Terminal Putrajaya Sentral Presint 7, tetapi masih belum siap sepenuhnya.
Bagaimanapun, pihak Audit tidak dapat mengesahkan justifikasi penangguhan projek kerana tiada dokumen sokongan diperoleh.
Lawatan fizikal Audit pada 16 Ogos 2022 mengesahkan bahawa sebahagian infrastruktur seperti kerangka asas bagi terowong, tiang-tiang bagi landasan dan jambatan untuk monorel sudah dibina," kata laporan lagi.
EMPAT SUDAH SIAP, CUMA TIGA DIGUNAKAN
LKAN mendakwa infrastruktur empat daripada enam mod pengangkutan sudah siap dibangunkan, tetapi hanya tiga mod pengangkutan digunakan sepenuhnya.
Empat mod pengangkutan siap dibangunkan itu ialah:
- Express Rail Link (ERL)
- Bas
- Pengangkutan air
- Jaringan pejalan kaki dan basikal
Tiga mod digunakan sepenuhnya cuma ERL, bas dan rangkaian pejalan kaki, termasuk basikal.
LKAN berkata, pembangunan infrastruktur mod pengangkutan LRT (Transit Aliran Ringan) atau monorel belum siap sepenuhnya, manakala infrastruktur mod pengangkutan tram belum dibangunkan.
Justeru, Audit mengesyorkan Kementerian Wilayah Persekutuan (KWP), yang kini distruktur semula sebagai Jabatan Wilayah Persekutuan (JWP), dengan pentadbiran di bawah Jabatan Perdana Menteri (JPM) dan Perbadanan Putrajaya (PPj) mengkaji semula pelan pembangunan.
Ini perlu dilakukan supaya dapat diselaraskan dengan perubahan konsep pembangunan Putrajaya dalam usaha menyediakan kemudahan infrastruktur bersesuaian yang berfungsi mengikut perancangan.
Laporan itu turut mengesyorkan KWP, Kementerian Pengangkutan dan PPj menetapkan hala tuju penggunaan infrastruktur yang dibangunkan bagi memberi manfaat kepada rakyat dan mengelak pembaziran.
BACA >>> Terminal Titiwangsa Bakal Jadi Hab Pengangkutan Awam di Kuala Lumpur
BACA >>> MRT Putrajaya Fasa Dua Mula Operasi Mac 2023!
Leave a Reply