DALAM asas sistem brek kereta, kedudukan brek cakera terletak di depan dan brek dram di belakang.
Walaupun ramai kalangan kita sudah lama memandu, tetapi masih ramai juga yang tidak tahu kenapa jenis dan posisi brek berbeza digunakan. Kenapa tidak jadikan brek cakera sebagai ciri standard untuk keempat-empat roda pada semua jenis kereta? Ataupun guna saja brek dram untuk semua roda?
Kedua-dua sistem brek ada kelebihan dan kekurangan tersendiri. Pemilihan gabungan sistem brek akan menghasilkan keupayaan kereta yang berbeza. Ramai tidak tahu keupayaan sistem brek hingga ada yang melakukan pengubahsuai di luar spesifikasi sepatutnya.
Artikel kali ini akan membincangkan mengenai kedudukan brek cakera di depan dan brek dram di belakang.
Sistem brek asasnya adalah ciri keselamatan paling penting bagi sesebuah kenderaan. Ada dua bahagian roda yang dipandu, iaitu depan dan belakang. Kedua-dua sistem brek itu ada fungsi dan kegunaan tersendiri, serta berkerja pada bahagian masing-masing.
Ia tidak boleh saling bergabung pada bahagian sama. Tiada pemisahan antara sebelah kanan atau kiri kerana sukar menyamakan tekanan brek.
PERBEZAAN KEUPAYAAN BREK IKUT JENIS, DAYA BREK
Keupayaan sistem brek antara cakera dan dram adalah berbeza. Sebabnya, apabila kita membrek, berat kereta akan terbahagi antara bahagian depan dan belakang atas faktor inersia kerana daya dari belakang akan menolak ke depan.
Bagi memudahkan kefahaman tentang inersia, apabila membrek, badan kita akan cenderung beranjak ke depan. Lebih keras membrek, lagi laju kita ditolak ke depan. Inilah sebab kenapa tali keledar dicipta, untuk menahan daya inersia yang terhasil supaya penumpang tidak cedera akibat hentaman.
Dalam sistem brek (kita fokuskan kepada kereta pacuan roda depan), agihan berat adalah dalam nisbah 30:70, iaitu 30 peratus di belakang dan 70 peratus di depan.
Mengenai keupayaan sistem brek, brek cakera memiliki daya tahan ke atas jumlah berat lebih besar, manakala daya tahan brek dram mudah merosot apabila menahan jumlah berat lebih besar. Inilah sebab kenapa brek cakera diletakkan di depan dan brek dram di belakang.
Sistem brek berfungsi dengan menukarkan tenaga kinetik (pergerakan) kepada haba yang akan menghentikan kereta. Jumlah berat tinggi bermakna tenaga kinetik juga tinggi. Perubahan tenaga ini akan menghasilkan haba yang tinggi.
Keupayaan menukar tenaga haba menjadi sejuk semula akan meningkatkan kecekapan sistem brek. Rekabentuk brek dram yang tertutup memerlukan lebih masa untuk sejuk semula. Sebaliknya, brek cakera pula lebih mudah sejuk dan mempunyai daya tahan lebih tinggi di depan. Secara rasional dan logik, pemilihan brek cakera lebih baik di depan.
GABUNGAN BREK CAKERA, BREK DRAM PALING EKONOMI
Jika mengambil kira faktor ekonomi, brek cakera lebih mahal daripada brek dram. Brek cakera memerlukan banyak komponen dan lebih lasak. Keseluruhan komponen itu adalah bagi memastikan sistem brek cakera memiliki ketahanan lebih tinggi untuk menghentikan kereta dengan cekap.
Brek cakera memerlukan komponen seperti rotor (cakera), pad brek, kaliper dan injap brek. Malah, keseluruhan sistem perlu sentiasa diperiksa dan diselenggara secara berkala bagi menjamin ketahanan jangka panjang dan kecekapan operasi.
Brek dram lebih murah berdasarkan jumlah komponen yang sedikit. Sebagai maklumat tambahan, penggunaan brek dram di belakang turut digabungkan bersama sistem brek parkir. Jadi, jika roda belakang menggunakan brek cakera, kos lebih tinggi diperlukan pengeluar kerana melibatkan sistem brek parkir.
Jadi sebagai pemandu, jika mahu menukar sistem brek sedia ada, anda perlu memikirkan pilihan antara penjimatan kos atau prestasi sistem brek. Jawapan paling selamat, gabungan sistem brek cakera dan brek dram adalah pilihan paling konsisten daripada pengeluar.
KESIMPULAN
Seperti apa dibincangkan di atas, dapatlah kita simpulkan:
- Brek cakera memerlukan komponen lebih banyak berbanding brek dram.
- Brek cakera memerlukan kaliper sebagai pemegang dan bekerja mengikut kesediaan fungsi semua komponen.
- Kecekapan sistem brek cakera untuk menyejuk adalah untuk menjaga rotor daripada bengkok dan rosak.
- Brek dram tiada tambahan kaliper, dan segalabya dimuatkan dalam satu bekas dram.
- Penggunaan silinder tekanan di bahagian enjin diperlukan bagi membantu sistem brek dram menahan tekanan tinggi.
- Penggunaan komponen yang sedikit menyebabkan sistem brek dram lambat sejuk.
Faktor di atas sepatutnya sudah cukup untuk membantu pemahaman anda mengenai kombinasi brek pada sesebuah kenderaan. Kedudukan brek dram di belakang adalah lebih bersifat ekonomi, manakala brek cakera lebih kepada prestasi.
Pemandu yang mahukan prestasi membrek yang tinggi dan pengendalian lebih baik akan menggunakan sistem brek cakera untuk roda depan dan belakang. Faktor di atas juga menjadi alasan pengeluar kenderaan menggunakan kombinasi sistem brek cakera di depan dan brek dram di belakang untuk model kenderaaan tertentu berdasarkan spesifikasi produk dikeluarkan.
Leave a Reply