KALAU mengikut pendekatan mantan PM, Datuk Seri Mohd Najib Razak, Kerajaan Barisan Nasional (BN) di bawah pimpinannya dahulu memutuskan untuk langsung tidak memberikan subsidi minyak. Minyak diapungkan mengikut harga pasaran global secara Mekanisme Harga Automatik (APM) yang diumumkan setiap petang Rabu. Tiada subsidi, tetapi masih dikecualikan daripada cukai barangan dan perkhidmatan (GST). Ada sesetengah negara memang mengenakan cukai ke atas petrol.
Sekali baca, memang rasa macam tidak adil kerana subsidi langsung tidak diberikan, terutama kepada golongan memerlukan yang selalu dirujuk sebagai B40. Tapi menurut Najib, walaupun petrol tiada subsidi, tetapi duit subsidi itu sebenarnya disalurkan dalam bentuk bantuan tunai, dinamakan Bantuan Rakyat 1 Malaysia (BRIM).
BACA >>> #SembangDeras: Lelaki Ini Tunjuk Cara Kira Harga Minyak, Tak Perlu Berspekulasi Setiap Bulan
Menurut mantan PM kita itu, antara sebab kenapa beliau tidak berikan subsidi petrol walaupun harga minyak diapungkan ialah bukan semua golongan B40 memiliki kenderaan, dan bukan semua juga yang betul-betul menggunakan kenderaan. [Kepada siapa yang tidak tahu, B40 ialah kumpulan rakyat dengan purata pendapatan isi rumah di bawah RM4,000, terdiri daripada 40 peratus rakyat Malaysia].
Jadi, kata PM lama kita lagi, kalau petrol disubsidikan, manfaat itu akan lebih dirasai mereka yang memandu kereta atau menunggang motosikal. Tetapi tidak dapat dinikmati mereka yang menaiki pengangkutan awam, atau jarang memandu atau menunggang, atau memang tiada kenderaan.
AGIHAN BRIM LEBIH MUDAH, CEKAP?
Sebaliknya, apabila subsidi diagihkan dalam bentuk BRIM, masing-masing dapat menggunakan bantuan tunai itu mengikut keutamaan kewangan masing-masing. Kalau dia naik pengangkutan awam, dia boleh guna untuk tambang, kalau dia berkereta, dia boleh guna untuk isi minyak.
Malah, proses agihan BRIM dapat dibuat dengan mudah dan cekap serta kurang terdedah kepada penyelewengan. Ini kerana bantuan disalurkan berdasarkan maklumat dokumen disediakan pemohon sama ada slip gaji, atau akaun bank peribadi dan syarikat. Tetap saja boleh dimanipulasi, tetapi kita patut akui cara saringan, dan agihan ialah cekap.
BACA >>> #SembangDeras: Harga Siling Minyak Tak Jadi, Inilah Sebab KPDNKK Buat 'U-Turn'
Sekarang mari kita bandingkan dengan pendekatan Kerajaan baharu di bawah Pakatan Harapan (PH). Sebelum apa-apa kena beritahu dulu, artikel ini bukan untuk menuduh siapa lebih bagus atau siapa patut kena kecam, tetapi untuk membentangkan secara adil dan seringkas mungkin tentang pendekatan ekonomi berbeza daripada dua Kerajaan berbeza.
Ia juga untuk mengajak anda semua sebagai pembaca supaya dapat berfikir dengan tenang, dan rasional serta lebih fokus dalam menilai sesuatu isu secara lebih objektif. Bukanlah disebabkan aku tidak suka parti itu, maka idea Kerajaan itu bangang, ataupun sebaliknya.
WAJARKAH SUBSIDI PETROL?
Kerajaan PH dalam bajet lalu memutuskan mahu memberikan subsidi bersasar sebanyak 30 sen seliter dan terhad kepada 100 liter/bulan berdasarkan kapasiti enjin, iaitu kereta 1,500 cc ke bawah, dan motosikal 125cc ke bawah (terhad 40 liter/bulan). Tetapi, ramai pula mengkritik dan menyindir, mana aci, kereta mahal macam Mercedes dan BMW sekarang pun cc kecil juga. Tup tup tidak lama selepas itu, Menteri Kewangan kita, Lim Guan Eng aka LGE terus buat kenyataan, kereta mewah jangan harap dapat subsidi! Selesai sudah satu perkara.
BACA >>> #Bajet2019: Subsidi Petrol RON95 30 Sen/Liter untuk Kereta Bawah 1.5L, Motosikal 125cc
OK, jadi ada 3 fakta penting di sini tentang pelan subsidi petrol RON95 Kerajaan baharu:
- Subsidi 30 sen seliter, terhad 100 liter (kereta), 40 liter (motosikal).
- Hanya untuk kereta 1,500cc dan motosikal 125cc.
- Kereta mewah jangan harap.
Ini bermakna, kalau mengikut had liter (100 liter) dan ditukarkan kepada ringgit untuk kereta, nilai subsidi diberikan ialah RM3/10 liter atau RM30/bulan, atau RM360/tahun, manakala motosikal pula ialah RM12/bulan atau RM144/tahun.
Kalau buat perbandingan dengan nilai BRIM, katakan RM900 setahun (contoh bantuan diterima B40), nilainya ialah 40% (kereta) atau 16% (motosikal) daripada nilai keseluruhan bantuan tersebut. Tapi ingat, Kerajaan PH turut sama berikan Bantuan Sara Hidup (BSH) yang seakan BRIM (RM500 untuk isi rumah RM3,001-RM4,000). Jadi, subsidi minyak 30 sen seliter ialah nilai berbeza, atau boleh kita katakan subsidi tambahan.
BACA >>> Jika Ikut Sesaran Enjin Bawah 1,500cc, Semua Kereta Ini Layak Dapat Subsidi Petrol
SAMA TAPI TAK SERUPA
Ironinya, apabila BSH RM500 setahun ditambah dengan nilai subsidi minyak RM360 setahun (kereta) atau RM144 setahun (motosikal), jumlah keseluruhannya ialah RM860 setahun (kereta) dan RM644 setahun (motosikal). Andaikata golongan layak subsidi itu memiliki kereta dan motosikal dalam kategori layak subsidi, maka jumlah keseluruhan bantuan (BSH+subsidi minyak kereta-motor) ialah RM1,004. Ya, nilainya lebih kurang atau kurang lebih BRIM saja.
Seperkara perlu diingatkan, selepas subsidi minyak dilaksanakan kelak, harga RON95 akan diapungkan mengikut harga pasaran global. Cuma tidak dijelaskan sama ada ia dibuat seminggu sekali, dua minggu sekali atau sebulan sekali. Ini bermakna subsidi yang diberikan tertakluk kepada pasaran minyak semasa juga, cuma dimurahkan 30 sen.
Contohnya, jika harga RON95 pada minggu itu ialah RM2.50/liter (contoh saja), maka mereka yang layak subsidi 30 sen akan dapat mengisi minyak pada harga RM2.20/liter. Itulah yang difahami setakat ini. Pada masa sama, subsidi diberikan juga tidak dapat dinikmati kalangan mereka yang tiada kenderaan atau kurang memandu/menunggang.
Bagaimanapun, jika menggunakan pengangkutan awam, anda berpeluang mendapatkan pas bulanan RM100 untuk menaiki pengangkutan awam RapidKL tanpa had. Jangan tidak tahu, pemberian subsidi minyak juga sedikit sebanyak dapat beri kelebihan kepada Kerajaan kerana tidak semua kumpulan sasaran B40 menggunakan sepenuhnya had peruntukan subsidi tersebut. Mungkin ada yang mengisi minyak kurang 100 liter atau 40 liter sebulan.
BACA >>> #Bajet2019: Beli Pas Bulanan RM100, Naik Tren dan Bas RapidKL Sampai Lebam!
Jadi, mekanisme mana satu yang lebih baik dan lebih bersasar? BRIM yang berikan kebebasan kepada penerima untuk menentukan keperluan terbaik buat kewangan mereka, ataupun subsidi petrol 30 sen seliter yang terhad kepada pemilik kenderaan.
Apapun, mekanisme subsidi masih lagi dalam kajian supaya pemberian yang diberikan benar-benar dapat dinikmati kumpulan sasaran (B40?). Apakah mekanisme terbaik untuk dilaksanakan dan bagaimanakah mengelak penyelewengan, manipulasi dan penyalahgunaan. Apakah pro dan kontra subsidi minyak jika Kerajaan mahu melaksanakannya nanti?
Kami akan buat analisis ringkas tentang pemberian subsidi tersebut nanti. 😉
Rush says
Mcm mana pula dengan kereta exora 1.6cc saya yg berharga bawah RM70K. Tak dapat subsidi lah ye. Kira kereta exora adalah kereta mewah.
AO says
Subsidi minyak mesti penuhi 2 kriteria utama: cc kereta/motor, dan kumpulan B40. Kalau kurang salah satu kriteria memang tak layak. Contoh, anda termasuk kumpulan B40 tapi pakai kereta 1.6L, jadi anda cuma layak BSH, bukan subsidi minyak
Hour says
Rush , Bolehlah usulkan pada Lim Guan Eng.
UjangDiRajo says
kerajaan lama dulu kalau ada kereta, langsung x dpt brim...tiba2 najib sebut brim bole diguna utk isi petrol, pening aku...klu mcm tu makna nya brim aku dulu ditolak bkn sbb ada kereta tp pasal kroni laa ni