SCANIA Malaysia melancarkan model bas generasi baharu (NBG) dan trak Super ke pasaran tempatan, dilengkapi sistem trenkuasa yang menjanjikan penjimatan penggunaan bahan api serta mengurangkan pelepasan emisi karbon.
Koleksi kenderaan baharu dengan trenkuasa termaju itu dikatakan menawarkan penjimatan diesel antara 8 hingga 9 peratus dengan kesediaan penerimaan bahan api biodiesel FAME B100 serta pengurangan emisi karbon sehingga 80 peratus.
TRAK SUPER SCANIA
- Scania Super didakwa trak paling termaju dan menggunakan trenkuasa pembakaran dalaman paling efisien dalam pasaran Malaysia.
- Menawarkan penjimatan bahan api sehingga 8 peratus berbanding trak model terdahulu Scania.
- Enjin berkapasiti 13 liter itu membantu memanjangkan hayat operasi sehingga 30 peratus.
- Ada peningkatan prestasi pembakaran enjin dan pengurangan geseran dalaman.
- Kepala silinder jenis tunggal dengan aci sesondol berkembar.
- Brek ketiga iaitu Brek Pelepasan Mampatan (Compression Release Brake - CRB).
- Hadir dengan Sistem Pengurangan Bermangkin Terpilih (SCR) Berkembar Scania. SCR ialah sistem di mana bahan pengurang ditambah ke dalam gas ekzos untuk mengurangkan kandungan nitrogen oksida (NOx).
- Output kuasa enjin ditawarkan dalam beberapa pilihan dan sehingga 550hp.
- Paras kecekapan haba brek enjin kini 50 peratus berbanding model lama iaitu sekitar 35 hingga 40 peratus.
- Tork maksimum dapat dirasai pada kelajuan putaran enjin bermula dari 900rpm.
- Sistem keselamatan standard merangkumi teknologi Sistem Brek Anti-Kunci (ABS), Sistem Brek Elektronik (EBS), Kawalan Cengkaman, beg udara langsir dan beg udara roda stereng.
- Opsyen sistem ADAS pula adalah Kawalan Jelajah Adaptif, Amaran Titik Buta, Program Kestabilan Elektronik, Amaran Perlanggaran Pengguna Jalan Raya Berisiko, Pencegahan Perlanggaran Tukar Lorong, Bantuan Kekal Lorong dan Amaran Keluar Lorong.
BAS GENERASI BAHARU SCANIA
- Bas super menggunakan beberapa komponen baharu iaitu enjin, kotak gear, sistem angin, peredam bunyi, tag stereng gandar, arkitektur bekalan kuasa, frem common belakang, suspensi depan, gandar depan, sistem elektrik dan ruangan pemandu.
- Sesuai untuk kegunaan bas antara bandar dan pelancongan dengan sokongan tambahan tiga jenis bahan api iaitu biodiesel/FAME, biogas dan HVO (Hydrotreated vegetable oil).
- Trenkuasa menawarkan penjimatan bahan api sehingga 8 peratus, dibantu enjin efisien bahan api dan teknologi kawalan jelajah.
- Ruangan pemandu ditingkatkan dengan kedudukan ergonomik lebih baik, visibiliti lebih menyeluruh, kualiti dan keselamatan ditingkatkan serta Sistem ADAS.
- Ciri keselamatan standard termasuk ABS, EBS, Kawalan Cengkaman dan Amaran Keluar Lorong.
- Opsyen lain ditawarkan ialah Kawalan Jelajah Adaptif, Amaran Titik Buta, Program Kestabilan Elektronik, Amaran Perlanggaran Pengguna Jalan Raya Berisiko, Pencegahan Perlanggaran Tukar Lorong, Bantuan Kekal Lorong dan Amaran Keluar Lorong.
Leave a Reply