PUSAT Servis Proton kini melaksanakan prosedur operasi standard (SOP) baharu dalam usaha membendung penularan Covid-19 selepas mengambil kira kemungkinan kehadiran pelanggan yang ramai.
Menurut kenyataan Proton, langkah SOP baharu itu dibuat bagi menjaga keselamatan pelanggan yang menjadi aspek kritikal diutamakan selepas tidak beroperasi hampir dua bulan.
Berikut 10 SOP baharu dilaksanakan Pusat Servis Proton sepanjang Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) ini:
- Pelanggan perlu buat janji temu terlebih dahulu jika mahu melakukan servis.
- Pelanggan tanpa janji temu tidak akan dibenarkan masuk.
- Meletakkan tanda penjarakan sosial di setiap kaunter pendaftaran, meja penasihat servis, kaunter pembayaran dan ruang menunggu.
- Pelanggan perlu menjalani pemeriksaan suhu badan sebelum masuk ke premis.
- Perlu mengisi borang pengisytiharan kesihatan.
- Menyediakan cecair sanitasi tangan di kaunter pendaftaran.
- Menampal poster keselamatan di semua pusat servis Proton.
- Setiap kereta akan disanitasi selepas servis dan sebelum diserahkan semula kepada pemilik.
- Mengehadkan jumlah janji temu diterima setiap hari.
- Mempercepatkan urusan servis daripada proses pendaftaran hingga kereta diserahkan semula kepada pelanggan bagi mengelak jumlah kakitangan dan pelanggan berada di satu tempat pada masa sama.
BACA >>> PKPB: Polis Laksana 144 Sekatan Jalan Raya di Sempadan Negeri, Plaza Tol
BACA >>> PKPB: Perak Benarkan Solat Jumaat dan Aidilfitri, Tapi Tidak Lebih 12 Orang
Leave a Reply