SUZUKI merekodkan peningkatan jualan kenderaan sepanjang 2021 dengan bahagian motosikal jenama itu meraih AS$1.5 bilion (RM 6.27 bilion), manakala bahagian kereta Suzuki menjual AS$21 bilion (RM 87.8 bilion).
Walaupun jualan keseluruhan motosikal nampak lebih kecil, tetapi mencatatkan peningkatan 26.3 peratus berbanding 18.3 peratus untuk divisyen kereta, berbanding 2020. Tanpa diragui, rantau Asia menjadi penyumbang tersebar dengan jualan 975,000 unit motosikal.
BACA >>> Suzuki India Tutup Sementara Tempahan Hayabusa (2021) Sebab Laris Sangat
BACA >>> Suzuki Vietnam Sambut Ketibaan Gixxer 250, Harga Mula RM21k!
Pasaran terbesar didahului India dengan jualan 437,000 unit (naik 16 peratus), disusuli China, 437,000 unit (naik 9.4 peratus), dan Filipina, 117,000 unit (naik 21 peratus), manakala jualan di Jepun meningkat 7 peratus, iaitu sebanyak 42,000 unit. Negara Asia lain yang mencatatkan peningkatan ialah Thailand, Indonesia dan Vietnam. Di mana pula Malaysia?
Kenaikan mendadak Suzuki di Asia berbeza berbanding pasaran Amerika dan Eropah yang hanya menjual 22,000 unit motosikal di Amerika Syarikat (AS), merosot 41 peratus. Di Eropah pula, Suzuki hanya mampu menjual 22,000 unit motosikal, merosot 29 peratus!
Angka jualan berbeza itu mungkin disebabkan cara penggunaan pengguna di Asia yang menjadikan motosikal sebagai kenderaan jentera pelbagai guna dengan kebanyakan pembeli daripada kalangan penunggang motosikal kapasiti kecil.
Sebaliknya di Amerika dan Eropah, pengguna di rantau itu lebih cenderung membeli motosikal kapasiti besar yang mungkin lebih menggemari model-model pesaing Suzuki yang lebih canggih dan menarik.
BACA >>> Peminat Suzuki Malaysia Naik Angin Motor Tak Muncul-Muncul, Pakat Serbu FB
BACA >>> Suzuki Malaysia Lancar Model Legenda Hayabusa, V-Strom 1050XT
Leave a Reply