GANGGUAN perkhidmatan Aerotrain di Terminal 1 (T1), KLIA baru-baru ini bukan disebabkan kerosakan mekanikal, sebaliknya berpunca daripada gangguan teknikal perisian (bug) yang berjaya diselesaikan dalam masa 15 minit.
Perkara itu disahkan Menteri Pengangkutan, Anthony Loke Siew Fook yang mendakwa gangguan operasi sebegitu adalah lumrah dalam sistem automatik dan boleh ditangani melalui penyelenggaraan berterusan.
Ia bukan kerosakan... hanya gangguan teknikal atau pepijat dalam perisian. Masalah itu dapat diselesaikan dalam tempoh singat," katanya.
Perkhidmatan Aerotrain Kekal Lancar, 1.5 juta Penumpang Sebulan
Loke turut menyuarakan kekesalan terhadap gangguan yang berlaku dalam sebulan kebelakangan ini, tetapi menjelaskan perkhidmatan Aerotrain tetap mencatatkan prestasi tinggi.
- 1.5 juta penumpang menggunakan Aerotrain setiap bulan
- Ratusan perjalanan setiap hari
- Malaysia Airports Holdings Berhad (MAHB) diminta beri tumpuan serius terhadap prestasi vendor dan penyelenggaraan
Gesaan Siasatan, Komitmen Penambahbaikan
Beliau turut memberi reaksi terhadap gesaan penubuhan jawatankuass khas untuk menyiasat gangguan Aerotrain yang didakwa berlaku lima kali sejak beroperasi semula 1 Julai lalu.
Kerajaan sentiasa memantau dan akan memastikan penyelenggaraan dilakukan lebih teliti," katanya.
Aerotrain Perlu Penyelenggaraan Konsisten
Walaupun gangguan berlaku baru-baru ini tidak serius, tetapi memberi isyarat sistem perisian dan penyelenggaraan Aerotrain perlu diberi perhatian khas.
MAHB sebagai penyedia infrastruktur harus memastikan tiada kompromi terhadap keandalan sistem, apatah lagi di lapangan terbang bertaraf antarabangsa.
SUMBER: AstroAwani
Leave a Reply