PAKAR automotif UK, Tolman Engineering, kini menawarkan perkhidmatan pentauliahan semula (recommissioning) yang untuk mengembalikan kereta homologasi khas Kumpulan B (Group B) dalam keadaan baik.
Perkhidmatan ini membolehkan peminat merasai semula keseronokan pemanduan jentera legenda ini, beralih daripada status sebagai koleksi statik kepada kereta jalan raya yang dinamik dan berkemampuan.
Era Emas Rali dan Cabaran Homologasi
Kumpulan B dikenali sebagai era keemasan rali dunia antara tahun 1982 hingga pengharamannya pada tahun 1986.
Peraturan yang fleksibel membolehkan pengeluar seperti Lancia, Ford, Peugeot, MG, dan Citroën membina 200 unit versi jalan raya (homologasi khas) bagi kereta lumba mereka.
Dengan kekangan masa yang ketat dan fokus utama pada pembinaan kereta lumba yang kompetitif dengan berat rendah, aspek kualiti dan reabiliti sering tidak diutamakan dan menyumbang kepada pengalaman pemanduan jalan raya yang 'raw' namun tidak sempurna.
Selepas pengharaman pada 1986, banyak kereta jalan raya ini sama ada diubah suai untuk kategori lain seperti ralikros, perlumbaan bukit dan ais atau dijadikan replika rali.
Tanpa sokongan Pengeluar Peralatan Asal (OEM), jentera yang tinggal menjadi kurang digunakan, memburukkan lagi masalah kekurangan alat ganti sukan permotoran yang jarang ditemui.
Program Pentauliahan Semula Tolman
Tolman Engineering, yang terkenal dengan program Tolman Edition mereka yang meningkatkan pelbagai klasik moden, kini menerapkan kepakaran ini pada kereta derivatif jalan raya khas homologasi Kumpulan B.
Dua projek telah berjaya diselesaikan:
- Ford RS200: Sebuah unit dengan jarak perbatuan 1,931 kilometer (1,200 batu) telah ditauliahkan semula dengan jayanya.
- Peugeot 205 T16: Projek ini telah selesai dan akan dipamerkan di Hagerty’s Club House semasa Bicester Heritage’s October Scramble pada 5 Oktober.
Kereta seterusnya yang akan mendapat perkhidmatan pentauliahan ialah Renault 5 Turbo 2.
Pembangunan Alat Ganti Baharu untuk Reliabiliti
Untuk mengatasi masalah kekurangan alat ganti dan reliabiti, Tolman telah membangunkan alat ganti baharu khusus untuk model-model ini.
Sama seperti rangkaian aksesori Tolman yang telah dibangunkan untuk Peugeot 205 GTi, alat ganti ini akan meningkatkan prestasi pemanduan, keseronokan dan reabiliti, menghasilkan pengalaman pemanduan yang lebih hampir dengan keseronokan yang dijangkakan sepertimana kereta kompetitif mereka beraksi.
Peugeot 205 T16:
- Kit takal dan pemasaan tali sawat aci sesondol yang ditempah khas (cambelt timing and pulley kit)
- Sesendal bar anti-oleng hadapan (anti-roll bar bush).
- Paip penyejuk daripada CNC.
- Pembinaan semula transmisi secara dalaman, menggunakan nisbah (gear) stok lama dan baharu, asli kilang.
Ford RS200:
- Peningkatan Unit Kawalan Enjin Elektronik (ECU) untuk meningkatkan reabiliti dan kebolehpanduan. Perkhidmatan peningkatan ECU ini juga tersedia untuk mana-mana model Kumpulan B dengan suntikan bahan api.
Selain itu, projek-projek ini menggunakan pembekal Tolman untuk menmbina semula komponen seperti peredam atau membekalkan barangan baharu yang tepat, termasuk tayar Michelin 210 5.5 R 390 TRX.
Chris Tolman, pengasas Tolman Engineering, menjelaskan bahawa komponen getah seperti tali sawat, pengedap enjin/drivetrain, dan saluran bahan api akan merosot dari semasa ke semasa, menyebabkan kereta berpotensi tidak selamat atau tidak reliabel.
Tujuan perkhidmatan ini adalah untuk membolehkan pemilik memanfaatkan sepenuhnya kereta mereka.
Falsafah Kejuruteraan dan Perancangan Masa Depan
Tolman komited untuk melakukan penambahbaikan yang tidak mengubah ciri asal dan menggunakan teknologi kejuruteraan moden. Ini memastikan keaslian kereta terpelihara dan pada masa yang sama meningkatkan kebolehgunaannya.
Pendekatan ini telah menarik minat daripada peminat sukan permotoran lain, dengan projek-projek seperti Mitsubishi Lancer Kumpulan A dan kereta rali MGB bersejarah.
Tolman menegaskan bahawa pengetahuan mereka boleh digunakan pada hampir mana-mana model untuk meningkatkan pengalaman pemanduan, kebolehpercayaan, dan prestasi.
Leave a Reply