LAND Rover Defender Works V8 baharu sempena ulang tahun ke-70 pengeluar dari Britain itu dilnacarkan dalam unit terhad, iaitu cuma 150 unit sahaja.
Walaupun kenderaan 4x4 ikonik itu sebenarnya sudah ditamatkan pengeluar sejak dua tahun lalu, tetapi Land Rover nampaknya semacam tidak sudah mematikan model itu sepenuhnya. Model khas ulang tahun ini didatangkan dalam versi pantas dan lebih berkuasa yang pernah dihasilkan.
BACA >>> Pameran Bergerak Land Rover Defender - Tiada Lagi Model Ikonik [SALUTE]
Defender Works V8 ialah model istimewa daripada divisyen Land Rover Classic dan dijual pada harga bermula £150,000 (RM818,758), lebih mahal £45,000 (RM245,647) daripada Range Rover V8 Autobiography. Model tersebut juga ialah Defender V8 pertama dihasilkan Land Rover selama 20 tahun.
ENJIN NA, 400HP
Defender Works V8 direkabentuk semula dengan memuatkan enjin aspirasi natural (NA) 5.0L V8 berkuasa 400hp, jauh sangat berkuasa berbanding dimiliki enjin diesel 4-silinder tradisional, 120hp. Dipadankan dengan transmisi automatik 8-kelajuan ZF, termasuk ciri mod Sports, kenderaan utiliti sukan (SUV) ini mampu memecut 0-100kmj sepantas 5.6 saat, manakala kelajuan maksimum mencecah 170kmj.
BACA >>> Land Rover Defender Edisi Terhad Mengancam
Dua varian Defender Works V8, 90 dan 100 dengan jarak roda pendek dan panjang ditawarkan sebagai pilihan. Bersama enjin baharu, kerja penambahbaikan turut melibatkan pemasangan brek dipertingkat, rim aloi 18-inci eksklusif dengan tayar semua rupa bumi (all-terrain) dan kit pengendalian, terdiri daripada spring boleh laras, peredam dan bar anti-oleng.
CIRI LASAK KEKAL
DNA kelasakan Defender yang mampu pergi ke mana-mana saja masih tidak berubah. Ciri pacuan semua roda (AWD) dikekalkan dengan kotak pindahan 2-kelajuan, termasuk diferensial tugasan berat depan dan belakang. Gandar hidup depan dan belakang turut dikekalkan.
Selain bahagian roda, rupa luaran lain hampir menyamai sepenuhnya model standard. Lapan warna badan ditawarkan, termasuk dua kemasan satin yang dikontraskan warna hitam pada bumbung, gerbang roda dan gril depan. Hendal pintu, penutup minyak dan tulisan 'DEFENDER' atas bonet daripada aluminium canai, manakala lampu utama daripada Bi-LED ditambah.
Menjenguk ruang kabin, kerusi kulit sport Recaro menjadi pilihan, dengan papan pemuka, panel pintu dan trim siling turut diberikan kemasan kulit. Tidak ketinggalan sistem infotainment terkini buatan Land Rover Classic.
Leave a Reply