KTM melancarkan model advencer perdana jenama itu, 1290 Super Adventure S (2021) dengan menampilkan perubahan gaya lebih segar dan naik taraf mekanikal serta ciri bantuan menunggang termaju.
Berikut apa yang baharu tentang 1290 Super Adventure S (2021):
- Frem kini lebih pendek dan swingarm lebih panjang.
- Dijana enjin 1,301cc LC8 V-Twin yang kini lebih ringan dan patuh Euro5 dengan menghasilkan kuasa 160hp @ 8,750rpm dan tork 140Nm @ 6,750rpm, masih sama seperti model terdahulu, dan juga kekal sebagai model paling berkuasa dalam segmen itu.
- Bahagian rake dan trail kini diperketat daripada 26º/4.7 inci kepada 24.7º/4.3 untuk pengendalian lebih tajam tanpa menjejaskan aspek kestabilan.
- Ergonomik keseluruhan diubah bagi meningkatkan keselesaan. Juga lebih aerodinamik dengan mendapat tangki minyak baharu, tinggi pelana rendah dan visor angin baharu boleh laras.
- Pakej elektronik dibekalkan kawalan jelajah adaptif (ACC), juga pertama untuk model KTM, dengan sistem berasaskan radar yang dibangunkan Bosch. Ciri ini berfungsi mengekalkan jarak dengan kenderaan depan secara automatik dalam lima tetapan jarak berbeza.
- Menggunakan suspensi WP semi-aktif dengan unit kawalan suspensi (SCU) dinaik taraf yang boleh melaraskan redaman pada masa nyata, termasuk menawarkan lebih pelarasan prabeban belakang berbanding model terdahulu.
- Unit unjuran inersia (IMU) 6-paksi Bosch baharu menjadi ciri penting di sebalik teknologi kawalan stabiliti (MSC), ABS selekoh dan kawalan traksi (MTC), serta lima mod tunggangan: Rain, Street, Sport, dan Offroad, manakala mod Rally sebagai opsyen.
- Dibekalkan kluster instrumen TFT baharu dengan ciri konektiviti Bluetooth untuk sambungan telefon pintar dengan aplikasi KTM terbina dalam MyRide.
- Ada tiga pakej ditawarkan, iaitu:
- Rally Pack - ada mod Rally dengan tetapan MTC dan respon terotel boleh laras.
- Suspension Pro - Redaman individual untuk fork dan monoshock, suspensi prabebn boleh laras automatik dengan tiga tetapan dan ciri antijunam aktif (boleh on/off).
- Tech Pack - Dibekalkan teknologi paling terkini seperti ciri antigelincir MSR, kawalan pegun bukit (HHC), QuickShifter+ dan lampu brek adaptif.
- Harga belum didedahkan. Apa yang pasti bukan murah!
BACA >>> KTM Super Duke R & KTM Super Adventure S Diperkenalkan - Harga Bermula RM115,000
BACA >>> Model Advencer Aras Mula, Honda CB400X (2020) Lancar di Jepun
Jan says
baik punya ejaan "advencer" haha
mmg dia panggil cmtu ke? ataupun lawak jenaka?