KOS keseluruhan menyediakan insfrastruktur Transit Aliran Ringan (LRT) Johor menjangkau RM16.7 bilion berbanding RM7 bilion.
Pengerusi Jawatankuasa Pengangkutan, Infrastuktur dan Komunikasi negeri, Mohamad Fazli Mohamad Salleh berkata, jumlah itu diperoleh berdasarkan analisis terperinci perbandingan antara sistem LRT dan Sistem Aliran Transit Automasi (ART) dalam perbentangan dua konsortium mencadangkan sistem pengangkutan awam LRT dan ART.
Sistem LRT memerlukan rekabentuk baharu bagi seksyen bertingkat dan memerlukan kelulusan Railway Scheme, manakala infrastruktur depoh serta stesen memerlukan pengambilan tanah bagi depoh Desa Jaya, termasuk pengambilan tanah seluas dua hektar bagi landasan Switching / Shunting.
Mohamad Fazli berkata, asas pertimbangan ditekankan Kerajaan adalah sistem pengangkutan yang bakal dibangunkan mampu disiapkan akhir Disember 2026.
Ini selaras tarikh bermula operasi RTS yang menghubungkan Bukit Chagar ke Woodlands, Singapura. Kerajaan Negeri juga menyokong cadangan pembinaan Elevated ART (E-ART) dibangunkan di Bandaraya Johor Bahru bagi mengganti sistem Transit Bas Pantas (BRT yang dibatalkan Kerajaan Persekutuan sebelum ini.
SUMBER: Bernama
Leave a Reply