
KERAJAAN Malaysia mengesahkan bahawa kadar tol bagi 10 lebuh raya utama di Malaysia tidak akan dinaikkan pada tahun 2026. Perkara itu diumumkan oleh Menteri Kerja Raya, Datuk Seri Alexander Nanta Linggi, susulan keputusan Mesyuarat Jemaah Menteri yang diadakan pada Rabu.
Menurut beliau, meskipun keputusan tersebut melibatkan implikasi kewangan yang besar kepada kerajaan, langkah itu diambil bagi mengutamakan kepentingan rakyat. Kerajaan dijangka menanggung bayaran pampasan kepada syarikat konsesi lebuh raya berjumlah RM591.56 juta bagi tahun 2026.
Kerajaan Tanggung Pampasan Demi Rakyat

Alexander Nanta Linggi turut menjelaskan bahawa keputusan ini selari dengan pengumuman Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim pada Julai lalu, di mana kerajaan bersetuju menyerap lebih RM500 juta bagi mengelakkan kenaikan kadar tol di lebuh raya terlibat.
Beliau menegaskan bahawa walaupun beban kewangan yang ditanggung adalah tinggi, kerajaan komited memastikan kos sara hidup rakyat tidak terus meningkat, khususnya bagi pengguna lebuh raya utama yang digunakan setiap hari untuk urusan kerja dan perniagaan.
Senarai 10 Lebuhraya Terlibat

Sepuluh lebuh raya yang terlibat dalam keputusan tiada kenaikan kadar tol bagi tahun 2026 adalah:
- Lebuhraya Kuala Lumpur–Putrajaya (MEX)
- Lebuhraya Duta–Ulu Kelang (DUKE)
- Lebuhraya Lembah Klang Selatan (SKVE)
- Lebuhraya Pantai Timur Fasa 2 (LPT2)
- Lebuhraya Kuala Lumpur–Kuala Selangor (LATAR)
- Lebuhraya Cheras–Kajang (Grand Saga)
- Lebuhraya Senai–Desaru (SDE)
- Lebuhraya Lingkaran Luar Butterworth (LLB)
- Lebuhraya Pintasan Selat Klang Utara Baharu (SEPADU)
- Jambatan Sultan Abdul Halim Mu’adzam Shah
- Rekod Campur Tangan Kerajaan
Kenaikan Kadar Tol Dihalang
Sebelum ini, kerajaan juga berjaya menghalang kenaikan kadar tol pada tahun 2022 apabila mengambil alih empat lebuh raya milik Kumpulan Gamuda. Langkah tersebut membolehkan kerajaan menjimatkan subsidi sehingga RM4.3 bilion serta mengekalkan kadar tol sedia ada bagi lebuh raya terbabit untuk tempoh 10 tahun.
Keputusan terbaharu ini sekali gus mencerminkan pendekatan berterusan kerajaan dalam mengimbangi keperluan kewangan negara dengan kebajikan pengguna jalan raya, khususnya di kawasan berpenduduk padat dan laluan strategik negara.
SUMBER: BERNAMA
Leave a Reply