PERMINTAAN terhadap kenderaan berharga di bawah RM100,000 dijangka kekal menjadi tumpuan utama pasaran Malaysia pada 2025, didorongjenama nasional dan beberapa model daripada pengeluar Jepun.
Penganalisis CIMB Securities, Mohd Shanaz Noor Azam meramalkan sekitar 75 peratus daripada jumlah keseluruhan industri (TIV) 2024 terdiri daripada model berkenaan, dengan jenama nasional menguasai lebih 80 peratus bahagian pasaran.
Tahun 2025 dijangka terus menunjukkan kestabilan permintaan, disokong pembeli kali pertama, kenaikan gaji penjawat awam, dan kadar faedah kondusif.
Kerajaan juga merancang mengekalkan subsidi bahan api RON95 bagi 85 peratus pengguna yang membantu mengekalkan daya beli segmen massa. Jenama nasional dijangka mengekalkan dominasi pasaran dengan 64.5 peratus bahagian pasaran.
Selain itu, pemansuhan subsidi petrol RON95 pada 2025 mungkin mempercepat penggunaan kenderaan elektrik (EV), dengan syarikat seperti Sime Darby meraih manfaat melalui portfolio EV.
Bagaimanapun, persaingan dalam segmen EV dijangka semakin sengit, terutama dari jenama China, sementara pengecualian cukai untuk model EV import dijangka tamat pada 2026 (tahun depan).
Namun, Persatuan Automotif Malaysia (MAA) meramalkan TIV akan menurun 4.5 peratus pada 2025 kepada 780,000 unit, disebabkan normalisasi permintaan dan pengurangan tunggakan industri.
Ketidaktentuan ekonomi global dan penangguhan kaedah pengiraan nilai pasaran terbuka (OMV) baharu hingga 2026 turut memberi kesan kepada sektor automotif.
Unjuran CIMB lebih pesimis, meramalkan penurunan TIV 7 peratus kepada 760,000 unit, terutama disebabkan pemansuhan subsidi RON95 yang mungkin mengurangkan sentimen pengguna.
SUMBER: BeritaHarian
Leave a Reply