HARGA kenderaan elektrik (EV) diimport penuh (CBU) dijangka meningkat selepas tamat pengecualian duti import dan eksais pada akhir 2025.
RHB Investment Bank meramalkan Kerajaan akan memberi tumpuan kepada pengeluar peralatan tulen (OEM) untuk tujuan pemasangan tempatan (CKD) dengan pengecualian cukai untuk EV CKD akan berlanjutan hingga akhir 2027.
Walaupun EV CBU mungkin mendapat manfaat daripada pembatalan harga minimum RM100,000 selepas 2025, kenaikan cukai akan menyebabkan harga EV import tetap tinggi.
Kajian RHB menunjukkan hanya EV CBU boleh meningkat mendadak dengan cukai eksais antara 75-105 peratus, sama seperti kereta enjin pembakaran dalaman (ICE), selain cukai jualan 10 peratus. Maklum balas daripada pengedar EV juga mengesahkan jangkaan ini.
Walaupun permintaan untuk EV dijangka meningkat selepas tamat pengecualian cukai, RHB berpendapat tidak akan memberi kesan ketara kepada jumlah jualan industri (TIV) kerana pasaran EV tempatan masih kecil, iaitu sekitar 2 peratus daripada jualan kereta tahun ini.
Selain kekurangan infrastruktur, aspek pengecasan menjadi cabaran besar bagi pengembangan EV, dengan hanya 3,354 stesen pengecasan awam di seluruh negara setakat Oktober tahun ini, jauh dari sasaran 10,000 stesen menjelang 2025.
RHB juga meramalkan TIV 2025 akan menurun kepada 730,000 unit, berkurangan 8 peratus daripada unjuran 790,000 unit untuk 2024, disebabkan kesan asas tinggi dan kurangnya faktor menarik untuk mengekalkan jualan pada tahap semasa.
Penurunan TIV EV dijangka lebih banyak disumbangkan jenama bukan nasional yang berdepan persaingan sengit daripada pengeluar China. Walaupun Cukai Barang Bernilai Tinggi (HVGT) tidak disebut dalam Belanjawan 2025, tetapi masih berpotensi dilaksanakan dan memberi kesan negatif terhadap industri automotif.
Selain itu, penarikan balik subsidi RON95 pada pertengahan 2025 juga boleh meningkatkan kos pemilikan kereta, sekali gus mendorong pengguna beralih kepada EV atau pengangkutan awam.
Dalam perkembangan lain, RHB juga mengulas tentang pengukuhan Ringgit Malaysia (RM) yang memberi manfaat kepada pengeluar automotif tempatan seperti Sime Darby dan Tan Chong Motor kerana pembelian CBU dan alat ganti CKD kebanyakannya dalam mata wang asing.
SUMBER: BeritaHarian
Leave a Reply