VOLVO Car Malaysia (VCM) menutup kalendar 2023 dengan jualan 2,694 unit kenderaan, iaitu prestasi lebih rendah berbanding pencapaian tahun terdahulu (2022: 3,194 unit).
Tahun 2022 ialah tempoh pemulihan ekonomi Malaysia pasca pandemik yang menyaksikan industri automotif bangkit semula dengan pembukaan sepenuhnya sekatan operasi dengan Kerajaan menawarkan pelbagai insentif.
Apa menarik sepanjang 2023, VCM menyaksikan peningkatan jualan segmen campuran kenderaan elektrik bateri (BEV) sebanyak 18 peratus daripada jumlah jualan terkumpul dengan penyumbang utama produk dalam rangkaian Recharge (BEV dan PHEV).
Pengarah Urusan VCM, Charles Frump berkata;
Tahun 2023 ialah tahun transformasi kami ke arah kenderaan elektrik masa depan. Semua model EV kami dijual secara langsung menerusi platform atas talian untuk keselamatan, ketelusan dan pengalaman pemilikan mudah.
"Walaupun ada penurunan jualan, kami berbangga mempertahankan segmen kerana tidak melancarkan mana-mana model baharu tahun lalu.
"Selepas pertumbuhan tujuh tahun berturut-turut sebelum 2023, kami menjangka pertumbuhan bermula 2024 dengan pelancaran produk EV penuh baharu."
Sepanjang tahun lalu, jenama Volvo berkembang dengan pembukaan premis Baik Pulih Kenderaan Rosak Bertauliah Volvo di Juru, Pulau Pinang dan pelancaran bilik pameran terbesar Volvo 3S di Sungai Besi, Kuala Lumpur.
Leave a Reply