JABATAN Pengangkutan Jalan (JPJ) Malaysia menerima aduan orang awam mengenai Khidmat Pesanan Ringkas (SMS) yang mengandungi pautan mengenai lesen memandu.
JPJ tampil menegaskan agensi Kerajaan itu tidak pernah menghantar pautan mengenai urusan lesen memandu melalui SMS kepada orang awam.
JPJ juga sudah mengenal pasti SMS yang dihantar menggunakan nama MyJPJ itu mengandungi pautan pancingan data (phishing) yang bertujuan memperdaya orang awam.
Justeru orang ramai dinasihat supaya berhati-hati dengan mana-mana platform yang menawarkan perkhidmatan JPJ tidak sah bagi mengelakkan penipuan dan kerugian.
Orang ramai juga disarankan merujuk atau menghubungi JPJ terlebih dahulu bagi mendapatkan maklumat lanjut. JPJ sentiasa komited memastikan keselamatan dan kesejahteraan orang awam terutama pelanggan JPJ terus terjaga.
Sebarang aduan rasmi boleh dibuat melalui Portal Aduan Rasmi JPJ di jpj.spab.gov.my/.
Leave a Reply