SESETENGAH penunggang memakai helmet muka terbuka (open face) kerana gaya hidup. Motosikal seperti Harley-Davidson, dan Triumph memanh sekian lama terkenal dengan imej helmet open face yang secara langsung melambangkan jenama motosikal itu dengan kebebasan.
Di Malaysia dan negara Asean lain, helmet open face menjadi pilihan kerana praktikaliti. Helmet jenis itu lebih mudah dicapai dan dipakai, juga ringan diusung ke mana-mana selain berharga murah berbanding helmet muka penuh (full face). Helmet open face sangat popular di kalangan penunggang kapcai dan skuter.
BACA >>> #TahukahAnda: 5 Tip Memilih Helmet yang Betul?
Pemakaian helmet open face di kalangan penunggang kapcai Malaysia bolehlah disamakan dengan budaya Harley dan Triumph. Tetapi bukanlah disebabkan trend atau pop culture, sebaliknya lebih kepada perasaan stigma yang membuatkan mereka segan dan malu. Maklumlah motosikal yang ditunggang cuma kapcai dan bukan sportbike atau motor besar.
Tetapi berbeza pula di Indonesia, kerana penunggang kapcai di sana tidak segan silu memakai helmet full face. Walaupun tidak ramai, tetapi melihat penunggang kapcai dengan helmet full face di sana tidak lagi jadi perkara pelik dan melucukan.
Helmet open face memang nampak bergaya dari segi gaya, tetapi bahagian signifikan daripada 'imej' itu ialah impak kemalangan. Ini kerana memang ada kajian membuktikan helmet open face kurang memberikan perlindungan optimum berbanding helmet full face.
Rata-rata penunggang sudah tahu dan ramai sebenarnya mampu membeli helmet full face, tetapi tetap mahu mementingkan hal penampilan dan praktikaliti sebagai keutamaan berbanding keselamatan.
FULL FACE LEBIH SELAMAT?
Secara logik, helmet open face ialah tidak selamat seperti helmet full face; tetapi disebabkan tiada angka-angka tertentu didedahkan, penunggang motosikal secara mudah menyedapkan hati sendiri dengan mengatakan mereka sudah cukup bersedia untuk berdepan sebarang kemungkinan risiko.
Faktanya, kajian di bawah ini menunjukkan purata agihan sebenar zon impak ke atas helmet apabila kemalangan motosikal berlaku:
Bolehkah kita melihat di mana zon impak tertinggi? Ya, ia terletak sekitar kawasan dagu, iaitu 34.6 peratus daripada impak keseluruhan. Peratusan itu juga lebih 16 peratus daripada zon impak kedua tertinggi sekitar bahagian dahi (18.3 peratus).
Angka itu sendiri menjawab persoalan tentang sejauh mana helmet full face lebih selamat berbanding helmet open face. Malah, impak kecederaan meningkat kepada 44.5 peratus jika helmet open face itu tiada visor.
Ada satu kisah benar tentang penunggang basikal (daripada forum VintageBMX) mengenai helmet open face yang boleh dibuat pengajaran:
''Trey, bukan sebab saya mahu halang anda dapatkan helmet open face, tetapi inilah rupa saya pada hari akhir selepas saya pakai helmet itu. Helmet Echo dengan gad mulut Haro baharu.
"Gad mulut itu melorot di bawah dagu dan cermin mata calarkan pipi saya. Paling penting, hanya muka luka, tetapi saya dapat 13 jahitan untuk menutup beberapa lubang akibat cermin mata itu.
"Saya cadangkan helmet full face yang mana sebelum nahas, saya tidak akan cakap hal ini."
BACA >>> #Videotomotif: Kepala Digilis Lori, Mujurlah Helmet Selamatkan Nyawa
Kesimpulan tentang artikel kali ini ialah:
- Helmet mengurangkan risiko kecederaan kepala hingga 69 peratus dalam kemalangan.
- Helmet dianggarkan mengurangkan risiko kematian dalam kemalangan motosikal sebanyak 37 peratus.
- Kecederaan otak traumatik ialah punca utama kematian dalam nahas motosikal.
- Walaupun tidak membawa maut, kesan kecederaan kepala boleh menyebabkan tempoh pemulihan sepanjang hayat dan trauma teruk kepada mereka yang terlibat.
- Kos rawatan kecederaan otak traumatik teruk ialah 13 kali lebih banyak berbanding kecederaan bukan otak.
- Penunggang tanpa helmet ialah 40 peratus lebih cenderung maut akibat kecederaan kepala berbanding penunggang yang memakai helmet.
SUMBER: TeamBHP
Leave a Reply