
MENJELANG ulang tahun ke-20, Gracshaw menampilkan identiti baharu yang memposisi jenama itu sebagai peneraju budaya jalanan (street) dan gaya hidup dalam kalangan komuniti penunggang tempatan.
Seiring semangat baharu, Gracshaw turut memperkenalkan tiga helmet ke pasaran tempatan yang menumpukan kepada penunggang harian dan 'kaki travel'. Antara helmet ditawarkan ialah Glaive, Gennex II dan Gladeon.
Dari Jalanan untuk Penunggang
Logo baharu Gracshaw menampilkan garisan tebal merentasi huruf 'G', melambangkan pergerakan dan keyakinan tanpa rekaan berlebihan. Bersama slogan 'FROM STREET', falsafah rekabentuk baharu itu diilhamkan daripada budaya jalanan yang berani, ekspresif dan tanpa kompromi, sekali gus menjadikan helmet bukan sekadar kelengkapan keselamatan, tetapi medium ekspresi diri.
Gracshaw mendefinisikan identiti melalui tiga manifesto utama: radikal, tiada kompromi, dan kemanusiaan. Sementara itu, tiga teras utama, iaitu gaya, watak dan ketulenan menjadi tunjang kepada setiap rekaan, sekali gus menyerlahkan interpretasi gaya hidup penunggang Malaysia yang semakin berevolusi.
Ilham Budaya Jalanan

Pengurus Kanan Pembangunan Gracshaw, Chiong Sai Weng (foto atas, dua dari kanan) berkata;
Penjenamaan semula ini bertujuan membina budaya tunggangan yang diilhamkan daripada budaya jalanan. Kami mahu mewujudkan gaya hidup yang dekat dengan penunggang tempatan dan meraikan kreativiti mereka."
Sejak 2006, Gracshaw bermula sebagai pengeluar helmet dengan piawaian SIRIM sebelum melonjak menjadi jenama rekabentuk melalui Gracshaw Originals dan edisi terhad pada 2013. Kini, transformasi terbaharu itu membuka lembaran lebih besar.
Tiga Helmet Baharu untuk Generasi Baru

i. Gennex II - Helmat Urban untuk SkuterMaksi
Model helmet muka terbuka meneruskan DNA pendahulu dengan rekabentuk matang yang praktikal dan sesuai untuk penunggang skuter maksi atau touring, iaitu Gennex II yang hadir dengan sistem buckle mikrometrik untuk pemakaian yang lebih selamat dan mudah.
ii. Glaive - Pilihan Street Riders yang Mahu Gaya

Glaive menampilkan imej lebih agresif untuk penunggang urban dengan rekaan ringan, dan selesa yang sepadan skuter kompak. Model itu boleh dipertingkat dengan pemasangan spoiler 'ducktail' belakang untuk gaya dan kestabilan aerodinamik pada kelajuan tinggi.
iii. Gladeon - Helmet Muka Penuh untuk Penunggang Kaki Jelajah
Direka untuk skuter prestasi tinggi, Gladeon hadir bersama KlearAF Anti-Fog Insert yang memastikan visor kekal jelas dalam apa jua kondisi cuaca. Setiap pembelian turut disertakan balaklava Gracshaw dan palam telinga.
Teknologi, Ciri Dinaik Taraf
Semua helmet baharu Gracshaw direka berasaskan prinsip keselamatan, rekabentuk bergaya dan keselesaan teknologi tinggi, seperti:
- Lapisan termaju ContourFit Advanced: Padanan selesa tanpa tekanan
- Sistem kaca mata SpecFit: Mesra pengguna berkaca mata
- Ventilasi AeroFlow: Aliran udara optimum ambilan ke ekzos (intake-to-exhaust)
- Pelapik selesa Aero-G Cool: Fabrik anti-bakteria antibau
- Visor kejelasan tinggi KlearView: Perlindungan UV dan silau.
- Sistem antikabus KlearAF: Penglihatan kekal jelas dalam cuaca lembap atau hujan
Gracshaw turut memperkenalkan sistem ukuran Fit Check bagi memastikan setiap pembeli mendapatkan saiz paling tepat. Harga runcit disasarkan seperti berikut:
- Gennex II - RM398
- Glaive - RM478
- Gladeon - RM565
Semua model sudah mula dipasarkan bulan ini (Disember 2025).
Konsep Store Pertama, Kolaborasi Baharu
Sebahagian daripada sambutan aniversari, Gracshaw bakal membuka Gedung Konsep pertama yang menawarkan pengalaman mengujakan kepada peminat jenama itu. Pelbagai kolaborasi dengan industri lain turut dirancang, termasuk edisi khas dan rekaan artistik baharu.
Gracshaw komited terus memacu budaya tunggangan tempatan melalui inovasi, gaya dan DNA jalanan yang semakin kukuh.























Leave a Reply