NISSAN mengumumkan bahawa Ketua Pegawai Peracangannya, Ivan Espinosa akan mengambil alih jawatan Ketua Pegawai Eksekutif bermula 1 April nanti, sekaligus mengakhiri spekulasi berlarutan mengenai siapa yang akan menggantikan Makoto Uchida sebagai peneraju pengeluar kereta Jepun yang bermasalah ini.
Uchida tertekan untuk meletak jawatan selepas prestasi kewangan Nissan semakin merosot dan perbincangan penggabungan dengan Honda (HMC) gagal. Namun, masih tidak jelas sama ada pelantikan Espinosa, 46, akan membuka semula perbincangan penggabungan itu atau memberi ruang untuk pelaburan daripada rakan kongsi lain.
Espinosa yang merupakan warganegara Mexico telah menyertai Nissan sejak 2003 dan telah banyak berkhidmat di Mexico tetapi juga pernah memegang jawatan di Asia Tenggara dan Eropah. Beliau telah mengetuai perancangan produk dan pembangunan serta menguruskan strategi produk global Nissan.
Sejak April 2024, beliau memegang jawatan sebagai Ketua Pegawai Perancangan dalam usaha untuk mempercepatkan peralihan syarikat ke kenderaan elektrik (EV).
Menurut Penganalisis automotif Jepun di CLSA, Christopher Richter berkata;
Dia seorang yang sangat bersemangat mengenai produk"
"Saya rasa ini memberi isyarat baik bahawa Nissan ingin memberi lebih perhatian kepada produk kerana jenama Nissan telah lama kehilangan arah dan tidak begitu dikenali. Jadi, dengan meletakkan seorang pakar produk untuk memimpin, ini boleh menjadi langkah yang menarik."
Nissan telah menghadapi masalah jualan yang merosot dan ketidakstabilan pengurusan sejak sekian lama, tidak pernah pulih sepenuhnya selepas pemecatan bekas pengerusi Carlos Ghosn pada 2018, yang dituduh oleh pendakwa raya Tokyo atas kesalahan kewangan.
Pada tahum kewangan semasa yang berakhir pada Mac, Nissan telah menurunkan ramalan keuntungan mereka sebanyak tiga kali. Hampir semua jenama kereta lama kini terpaksa berdepan dengan pengeluar EV China yang telah mengubah industri dengan kereta canggih dan kaya dengan perisian.
Namun, Nissan juga berdepan masalah yang lebih mendalam seperti kegagalannya melancarkan kenderaan hibrid di Amerika Syarikat dan kesan buruk selepas pemergian Ghosn. Selain itu, syarikat ini berpotensi dikenakan cukai terhadap kenderaan yang dieksport ke AS dari Mexico, sebuah hab pengeluaran utama.
SUMBER: CNN
Leave a Reply