
LIMA dekad selepas Lotus Esprit tampil Paris Motor Show 1975, sebuah model reinterpretasi moden muncul iaitu Encor Series 1.
Model ini dibangunkan dengan satu matlamat jelas iaitu memelihara, memperhalusi dan menaikkan warisan salah satu rekaan automotif paling ikonik pernah dicipta.

Encor menyebut falsafah projek ini sebagai 'respectful enhancement'. Ia bukan projek mencipta semula, tetapi usaha memperhalusi dan memperbaharui dengan penuh sensitiviti terhadap bentuk asal.
Pasukan Encor bukan calang-calang, terdiri daripada individu yang pernah bekerja di Lotus, Aston Martin, Koenigsegg dan Skyships Automotive.
Rekaan - Memperhalusi Tanpa Menggangu Identiti

Pasukan rekaan memulakan kerja dengan mengimbas digital Esprit asal sebelum memperkemaskan semula geometri menggunakan peralatan moden.
Fokus pembaikan rekaan meliputi:
- Garis badan gentian kaca dua bahagian asal dibuang dan digantikan dengan kulit monokok gentian karbon autoklaf tanpa sambungan, mengekalkan keaslian rekaan asal.
- Bentuk keseluruhan masih mudah dikenali sebagai Esprit, tetapi kualiti panel dan permukaan dapat dilihat serta dirasai dengan segera.
- Garis bahu dan permukaan arka roda diperhalusi untuk ketegangan dan ketepatan maksimum.
- Lampu hadapan kini menggunakan projektor LED ultra-kompak dalam perumah pop-up rendah, mengekalkan identiti baji (wedge) tetapi dengan prestasi moden dan aerodinamik lebih baik.
- Rim moden diinspirasikan daripada slot-mag asal dan lima jejari Sport 350, ditempa dan dimesin billet untuk perkadaran baharu dan keteguhan struktur.
- Dilebarkan sedikit untuk menampung tayar dan sistem penyejukan brek moden, mengekalkan keseimbangan dan perkadaran asal.
Kejuruteraan: Kontemporari, Tetapi Setia kepada Asal

Di sebalik badan karbon penuh terletak struktur utama Lotus Esprit V8, dikekalkan bagi memastikan identiti dan kelulusan pendaftaran tidak terjejas.
Casis dilucutkan daripada komponen luaran, dibersihkan dan disiapkan semula sebelum dipadankan dengan rangkaian kuasa yang dibina semula sepenuhnya.
Naik taraf rangkaian kuasa termasuk:
- Enjin V8 3.5L turbo berkembar dengan piston tempa.
- Injektor baharu, turbo dibaik pulih, pendikit elektronik, sistem bahan api & penyejukan moden.
- Sistem ekzos baharu keluli tahan karat.
Kotak gear asal turut direka semula bersama Quaife:
- Input aci lebih kuat.
- Nisbah gear baharu
- LSD Helical LSD
- Klac berkembar khas

Suspensi dan Brek
- Ditingkatkan ke spesifikasi Sport 350
- Brek AP Racing
- Stereng kekal hidraulik – Keputusan penting bagi mengekalkan rasa pemanduan analog Esprit.
Sasaran Prestasi
- 400 bhp, 474 Nm
- Berat sasaran <1,200 kg
- 0–100 km/j sekitar 4 saat
- Kelajuan maksimum hampir 282 km/j
Kabin Seimbang antara Nostalgia dan Teknologi

Bahagian dalaman menghidupkan semula elemen ikonik Esprit:
- Papan pemuka condong dramatik
- Gugusan instrumen membalut pemandu
- Aksen tartan
- Posisi duduk rendah seperti kokpit
- Gugusan meter terapung dimesin dari bilet aluminium dan memuatkan paparan digital moden.
- Konsol tengah berbentuk T gentian karbon menempatkan semua kawalan penting.
- Kerusi dibaik pulih mengikut ergonomik asal tetapi dengan sokongan dan kemasan lebih baik.
- Sistem infotainmen, pendingin hawa dan kamera rekaan Skyships disepadukan tanpa menjejaskan sifat analog kereta.
Tempahan & Pengeluaran
Encor Series 1 terhad kepada 50 unit sahaja, setiap satu disiapkan mengikut tempahan individu. Harga bermula daripada £430,000 (RM2,359,127), tidak termasuk cukai, opsyen dan unit Lotus Esprit V8.
Penghantaran dijangka bermula pada suku kedua 2026 dan berterusan sehingga 2027.











Leave a Reply