KURANG puas hati dengan prestasi motosikal anda sekarang?
Kebanyakan penunggang yang menjadikan aktiviti menunggang motosikal sebagai hobi dan kegunaan praktikal, semestinya mahu sebuah jentera yang berkuasa. Namun, tidak ramai yang mampu menukar kunci* atas faktor ekonomi semasa.
* Tukar kunci = Naik taraf motorsikal baharu
Jadi, artikel kali ini akan berkongsi tentang beberapa tip modifikasi asas untuk menjadikan motosikal anda lebih pantas tanpa perlu berbelanja besar atau melakukan pengubahsuaian rumit.
Sproket: Nak Pikap atau Top Speed?
Sproket (daripada ejaan asal BI: sprocket) atau istilah lama BM, gegancu ialah komponen pacuan akhir unit transmisi yang bertindak menghantar tenaga putaran daripada enjin kepada roda belakang. Ramai sedia maklum, sproket depan dan belakang, termasuk set rantai yang menyambung kedua-dua komponen itu, akan mengalami kehausan dan perlu diganti baharu.
Tahukah anda, sproket juga boleh ditukar sebelum tiba masa? Itu boleh dilakukan jika anda termasuk dalam kategori penunggang yang mahu meningkatkan prestasi motosikal tanpa mengeluarkan banyak modal.
Ya, sproket boleh ditukar untuk mengubah nisbah pacuan akhir, sekali gus menjadikan daya kilas atau 'pikap' motosikal anda lebih berkuasa, ATAU menambahkan lagi kelajuan maksimum jentera.
Sebelum dijelaskan lebih lanjut, perlu diingatkan, menukar sproket atau nisbah pacuan akhir sama sekali tidak akan menambah kuasa motosikal. Sebaliknya, hanya mengalihkan imbangan antara pecutan dan kelajuan melalui pengiraan nisbah pacuan akhir seperti di bawah ini:
Nisbah Pacuan Akhir = Jumlah Gigi Sproket Belakang / Jumlah Gigi Sprocket Depan
Berasaskan kiraan di atas, nilai nisbah tinggi akan meningkatkan pecutan, tetapi merendahkan kelajuan, manakala nilai nisbah rendah pula meningkatkan kelajuan, tetapi merendahkan pecutan.
SPROKET Y15ZR
Bagi memudahkan pemahaman, kita gunakan Yamaha Y15ZR sebagai contoh subjek kajian memandangkan moped itu begitu popular di kalangan penunggang tempatan yang mahukan prestasi maksimum.
Didatangkan dengan spesifikasi sproket depan, 14T dan sprocket belakang, 42T, nilai nisbah adalah bersamaan 3 (42/14). Simbol T adalah merujuk kepada 'Teeth' atau 'Gigi' yang kebiasaannya tertera pada permukaan sproket.
Penunggang moped Y15ZR yang mahukan kelajuan maksimum tinggi kebiasaannya akan merendahkan saiz sproket belakang 1 gigi, daripada 42T menjadi 41T dengan nisbah rendah 2.9. Bagi penunggang yang kerap membawa muatan berat pula, mereka boleh menaikkan saiz sproket belakang kepada 43T untuk nisbah lebih tinggi 3.1.
Saling kaitan nisbah sproket dan hasil diperoleh boleh dirujuk kepada jadual ringkas di bawah:
Bolehkah Tukar Sproket Ikut Step Lebih Besar, Misalnya, Sproket Belakang 39T untuk Lebih Kelajuan Maksimum?
Secara fizikal, boleh. Tetapi, seperti diterangkan sebelum ini, ada hubungan kontra yang mana peningkatan kelajuan bakal mengorbankan pecutan, dan motosikal perlu ditunggang lebih lama untuk mencapai kelajuan maksimum. Jadi, menukar step terlampau besar berisiko mengorbankan pecutan dan juga kelajuan maksimum.
Jadi, bagi motosikal yang tidak mengalami modifikasi naik taraf kuasa lain, lebih baik sproket belakang ditukar setahap ke setahap hingga anda mendapat imbangan kelajuan dan pecutan memuaskan. Begitu juga sproket depan, juga tidak boleh ditukar sembarangan kerana perubahan saiz walaupun cuma 1 gigi sproket depan adalah bersamaan perubahan saiz 3 gigi sproket belakang.
Ingat, ukuran saiz sproket di atas untuk Y15ZR sahaja (sebagai contoh subjek kajian). Bagi motosikal lain, sila dapatkan saiz sproket anda daripada buku manual, atau baca di forum-forum motosikal sama model. Selamat mencuba!
Kusairy says
Bagaimana kira antar spoket.. dan berat badan... dan untuk y15 spoket belakang dibawah 40t... sesuai ke dengan kuasa y15 standert... dan sesuai atau tidak spoket depan dinaikkan..
Samdol says
dok ahu la kawe...acu tera test..
Aniel says
Assalam.. Nk tnya pndapat.. Lc135 guna sprocket dpn 15t belakang 43t. Memandangkn sy mngguna kn sport rim tzm.. Ada epa2 efect pd engine?
MX King says
Salam.. Boleh tak suggest saiz sprocket yg sesuai utk berat bdn 50+kg? Skrg ni motor std kilang sprocket 14-42 top speed 127kmh gps. TQ.
Wan hamim says
Klu badan berak 106kg mlk pkai sprocket brpe dngn motor legenda 115zr nk toop speed
anonimus says
150cc takkan tak leh pegi kalau pakai 15-36. 125cc pun sedap ja setting ni, naik bukit pun rilek je. selagi boleh naik bukit, ok lagi la. apa gunanya gear.
amy says
lain bro... kau try la pakai 150cc guna spocket 15/36.. mahu pakai gear 4 sepanjang jalan.. hahhahahhahahhah
sbb tu mtor besar semua guna spoket besar bapak...ada sebabnya bro.. 125 cc pakai 15/28 pon sedap lg bro... hahhaha
Yehaa says
Tak cun laa untuk 125 aku, Klau turun 36, standard lagi dpt top
Muhammad Ikmal says
salam. ubah sproket ni ada kesan buruk pada enjin tak?
jonathan says
takde kesan sama sekali..
Syahmi says
Mcm mna klaw dpan 16 belakang 40?
ayiemcino says
salam nk tnye untuk top speed ex90 demak mcm mne eh ?
Krakatoa says
Motor yang ada gear 5 dan 6 tak boleh nak kecilkan sangat spoket belakang. Cukup sekadar turun atau naikkan 2 mata sahaja spoket belakang tu. Lebih daripada itu gear 5 atau 6 tidak akan berfungsi. Prestasi motor akan jadi lebih teruk daripada kombinasi spoket asal kilang. Kalau motor hanya ada 4 gear boleh lagi turun spoket belakang tu sampai maksimum 3-4 mata. Sekadar berkongsi pengalaman main motor semenjak tahun 1985.
apit says
kalau rs150 standard sporket apa y sesuai untuk berat badan 60 kg..
Taufik says
16/45.. Sedap
Man says
kalau berat 130 rs150r std saiz spocket yang sesuai?
apit says
kalau rs150 set sporket mna y sesuai untuk kita guna.. mintak tunjuk ajar sahabat
Ikmal says
Kalau 125zr size mane yg sesuai utk pick up dan top speed..
Mikoko says
kalau guna r25. jalan banyak cornering. size sprockets brapa disarankan..?
ayie says
sy pula pakai fz150,saiz asal 15 43 tapi bila gear 5 megerang try pakai 16 43 ok bila gear 5 top mati kenapa yer berat sy 100kg ,klau sy trun kan 14 depan ok ke yg spoket blkng 43 lg
hairy says
kalau depan naikkan 1 mata sama mcm turunkan 3 mata sprocket belakang mmg top mati la... cuba maintain depan 15T tapi belakang just turunkan 1 atau 2 dari saiz asal...
angindewamuda says
sy pula pakai fz150,saiz asal 15 43 tapi bila gear 5 megerang try pakai 16 43 ok bila gear 5 top mati kenapa yer berat sy 100kg ,klau sy trun kan 14 depan ok ke yg spoket blkng 43 lg
Unknown says
Tak baca habis ka apa yang admin tulis atas tu?!..
"Jadi, bagi motosikal yang tidak mengalami modifikasi naik taraf kuasa lain, lebih baik sproket belakang ditukar setahap ke setahap hingga anda mendapat imbangan kelajuan dan pecutan memuaskan. Begitu juga sproket depan, juga tidak boleh ditukar sembarangan kerana perubahan saiz walaupun cuma 1 gigi sproket depan adalah bersamaan perubahan saiz 3 gigi sproket belakang."
Spoket standard FZ150 saiz 15-43
Kau tukar 16-43,jadi spoket tu bersamaan dengan 15-40 kau pakai,patut la gear 5 top speed mati.
Kira balik nisbah(ratio) spoket kau akan dapat macam bawah ni.
43 ÷ 15 = 2.86 (ratio spoket saiz standard)
43 ÷ 16 = 2.68 (ratio spoket dah rendah)
40 ÷ 15 = 2.66 (ratio spoket dah nak sama dengan spoket 16-43,cuma lari 0.02 saja)
Pendapat aku kau turun 1-2 mata saja spoket belakang tu pakai 15-41 atau 15-42.
Sekian terima kasih.
Yusri says
Klu dinamik 12occ 6 speed utk pick up dan top speed
Albab says
Salam.bossku...haha.
bos cena nak set spoket utk modenas kriss 110. sy dah modified enjin semua. blok 65 piston jaguh, jet rod 6mm. skrg sy pkai 15x30 428. pickup baik. tapi lajak kurg sikit. saiz apa yg sesuai utk top speed. terima kasih bosski
otak lu says
besarkan la belakang sikit... bru la ada pikap sikit... dh tau top mati kecikkan lg sprocket apa psl... ni mst bikin motor ikut org ni... terpengaruh.. org bikin nk ikut bikin.. set sprocket pun x tau mcmana...
muzakkir says
salam boss..
nak tye la setting y ssuai utk spoket rs150 bgi berat bdan 85-90kg..motor mseh standard kilang..tq
wan says
salam tuan2..
sy cuma nk brtanya, spoket saiz apa sesuai untuk y15 stndard? skrang sy pakai 14t/40t bila bawa 100km ke ats enjin jadi bergegar.
mohon pendapat tuan2 sekalian.
azlan says
standard kilang 14-42
Naqib says
Assalam boss.. kalau berat badan bawah 55kg, spoket ap yang sesuai untuk dapatkan top speed??? Nie untuk motor y15zr.. mohon penjelasan ye.. trima kasih
Luqman says
Untk jalan jauh berat 45 hingga 50 kg sesuai pkai sporket brpe bos xnk bg smpi cut speed dgn sedap bwk
hh says
pki standard blik lah
Fauzi says
Sya guna sportket belakang 36 depan 13 kenapa motor rasa gegar bahagian stsm kaki nk lari lju rasa x puas mcm nk tekan lg gear bg lajak. Mcm mna. K buat klu sya pakai 32 sportket belakang blh x
pencari ilmu says
assalamualaikum. tumpang tanya. sy punya moto spec 65 jet 4mm. moto tak siap lagi, cuma sy nak tahu sprocket ratio berapa ye yang sesuai (range) ? maksudnya dah boleh pakai saiz 30 kebawah? dan waktu bila boleh naik atau turunkan sprocket depan ? nak try dapatkan topspeed pada aras rpm tak terlalu tinggi. berat sy bawah 55kg.
Mohd Fahmi Bin Othman says
Assalamualaikum saya guna motosikal y15. Saya selalu buat ulang alik pergi kerja. Motosikal saya 100% standart. Nak tanya, apakah sporket yang sesuai digunakan saya. Untuk makluman, saya lebih cenderung minat motosikal yang ada Top Speed.
Sekian Terima Kasih
Gerry says
Kalau belakang size 38 depan saize berapa ya
Din says
Kalau motor y15zr dah dyno,contoh Masa dyno 15/42..kemudian Kita nak tukar semula 14/42..adakah kena dyno semula
Abdul Hadi Bin Rashid says
Saya pakai RS 150. Motor dah modified spec 62. Berat badan 130 kg. Size spoket yg sesuai berape ye
SYUKUR says
Boleh share size sporket yg sesuai untuk berat yg melebihi 150kg penunggang & penumpang.? Tq .Sy guna LC135 V6
Shaarwin says
Boss motor saya rs150 tayar size 130 motor standard spoket apa blh boss tolong
pengejar impian says
boss nk tnye moto standard modi tahap 1 ecu,cam,ekzos.. biase sprocket brpe sesuai utk long
Lead says
Meh sini nak bagi sedikit pencerahan. Asyik tengok orang tanya saiz sprocket ya g bagus moto sekian sekian.
Takda jawapan tepat. Cari sendiri. Kaji dan belajar sprocket chart, kaji inertia kepanjangan rantai, barulah dapat jawapan untuk diri sendiri.
Setakat copy saiz yang dicadangkan sesetengah orang, belum tentu ngam dengan kita.
Standard orikilang pun dah keluarkan yg difikirkan sesuai untuk banyak kondis perjalanan, itu pun orang nak ubah lagi kepada yang seauai untuk diri masing-masing, maka carilah sendiri pakai kiraan. Google kan ada jadual.
Faizal says
Klu spec 57 nak pakai spoket bekang berapadepan berapa otai otai
Abu bakar says
Kalau spoket depan 16T dan belakqng 48 adakah ya akan menambahkan daya pecutan atau kelajuan
Terimq kasih
IHK says
Macam mana nak tambahkan top speed skuter yg guna belting?
Azhan O says
Tukar ECU, boleh tanya kedai motor
ina says
nk tanya moto rs150 v3 sepoket blkng 41 elk pkai sepoket brp ye??nk pick up dan nk bg laju moto tu
Anontimis says
Syarikat motor sekarang ni banyak menipu saja.. kata 150cc tapi peginya sama macam 125cc saja.. tukar spoket sikit terus hilang power.. cuba tukar ecu tengok, kaw kaw dapat power.. tapi tu lah.. kita malas nak kacau elektronik ni.. naik je lah pelan2..