• UTAMA
  • EDITORIAL
  • PENGIKLANAN
  • HUBUNGI KAMI

PanduLaju.com.my

Tekan Pedal dan Jangan Stres

  • Auto Terkini
  • Roda4
  • Roda2
  • Pandu Uji
  • Bikin Auto
  • Autotainment
  • Sembang Deras
  • Aksesori
  • PR NEWSWIRE
You are here: Home / Auto Terkini / Beginilah Proses Kerusi Kereta Diuji, 700 Kali Keluar-Masuk Sehari!

Beginilah Proses Kerusi Kereta Diuji, 700 Kali Keluar-Masuk Sehari!

October 30, 2018 By Abang Hirata Leave a Comment

507
PERKONGSIAN
FacebookTwitter


ANTARA aspek penting sebelum membuat keputusan membeli sesebuah kereta ialah kerusi. Walaupun tahap keselesaan seseorang individu itu subjektif, tetapi ia mesti mempunyai satu poin yang membawa kepada satu kesimpulan - selesa.

Pembinaan kerusi kereta moden sekarang semakin rumit. Selain keselesaan, faktor yang perlu diambil kira ialah keselamatan. Jika kerusi kereta dahulu hanya untuk menyokong badan atau hentakan ketika kemalangan (whiplash), kerusi kereta hari ini pula diisi dengan beg udara di sisi.

Selain itu, kerusi kereta hari ini juga perlu dilengkapkan dengan pautan ISOFIX untuk pemasangan kerusi bayi dan kanak-kanak yang betul. Salah perkiraan akan menjejaskan ujian kemalangan dan reputasi jenama pengeluar itu sendiri. Bagi memastikan kerusi kereta kekal selesa dan kukuh selepas bertahun-tahun lama, jurutera bahagian itu perlu melakukan pelbagai ujian.

BACA >>> Jenis Material Kulit untuk Kemasan Dalaman Kereta yang Perlu Anda Tahu

Pusat Teknikal SEAT

Misalnya, pasukan jurutera SEAT di bahagian Pusat Teknikal melakukan beberapa ujian utama sebelum melepasi barisan pengeluaran.

Berikut 5 fasa ujian paling berat dalam tempoh tiga tahun pembangunan kerusi kereta.

1. MASUK DAN KELUAR 700 KALI SEHARI!

Pengguna jenis apakah yang tergolong dalam kategori ini? Mustahil wujud. Tetapi itulah jumlah ujian dilakukan penguji profesional lelaki dan wanita dalam pelbagai saiz dan badan. Jumlah dilakukan itu ialah sebanyak 6,000 kali selama seminggu.

Penguji turut mengulang semula tindakan itu 700 kali sehari sebagai simulasi apa yang bakal dilalui kerusi sepanjang tempoh 5 tahun. Penguji juga memakai jeans dengan butang dan pin (rivet) poket belakang atau jahitan bagi memastikan ketahanan fabrik dan busa/span.

2. TAHAN GOSOKAN ATAU GESERAN

Ujian gosokan ini dilakukan di dalam makmal dengan simulasi badan seberat 75 kg. Sepanjang tiga minggu, mesin membuat ujian sebanyak 22,000 kitaran geseran, 24 jam sehari dengan simulasi pergerakan harian oleh pengguna yang mempunyai berat lebih daripada 100 kg.

Ujian ini adalah untuk mengkaji prestasi kerusi dan menilai sama ada ia mempunyai rupa dan bentuk yang sama seperti awalnya.

3. DIGONCANG 300,000KM DALAM KEADAAN EKSTREM

Dalam ujian ini, kereta akan digoyangkan kuat dalam kebuk untuk simulasi pemanduan atas permukaan jalan tidak rata. Ujian dilakukan 225 jam, atau bersamaan penggunaan hingga 300,000 km.

Ujian sama juga dilakukan dengan membiarkan kereta daripada suhu 80°C hingga -35°C. Penilaian dibuat dalam tiga fasa, iaitu sebelum, semasa dan selepas bagi memastikan karakteristik kerusi tidak berubah dan rosak.

4. SUHU DINAIKKAN 40°C DARIPADA TAKAT BEKU


Dalam kebuk bersuhu -20°C, jurutera akan menganalisis prestasi kerusi yang dipanaskan. Kajian ini menggunakan model SEAT Arona dan dibuat untuk kerusi yang mempunyai fungsi pemanas.

Analisis dibuat menggunakan kamera termografik bagi memastikan suhu yang selesa dicapai dalam tempoh tiga minit dan kemudian meningkat kepada 40°C, 15 minit berikutnya. Pemetaan kawasan panas akan menunjukkan sebaran panas diagihkan kepada keseluruhan permukaan dan memberikan keselesaan kepada pemandu.

BACA >>> Leon Generasi Ke-3 Jadi Model Paling Laris dalam Sejarah Seat!

5. DUDUK DENGAN BETUL

Cara duduk yang ideal juga ada kaedah tepat. Pasukan jurutera akan mengukur 20 poin rujukan utama pada kerusi bagi memastikan kedudukan badan yang betul, jarak perehat kepala atau sudut tulang peha. Aspek paling utama ialah posisi pinggul yang diukur menggunakan laser, dan posisi perehat kepala yang penting untuk keselamatan pemandu dan penumpang.

Berdasarkan pengiraan ergonomik, jurutera SEAT seperti Javier García dan pasukannya yang menumpukan aspek pembuatan dan kualiti kerusi dapat memastikan kedudukan pemandu kekal selesa dan selamat.

Sekarang kita lihat klip video penuh proses ujian kerusi kereta tersebut:

GALERI
SEAT car seat testing.05
SEAT car seat testing.08
SEAT Arona.02
SEAT car seat testing.03
SEAT car seat testing.09
SEAT car seat testing.01
SEAT Arona.03
SEAT car seat testing.10
SEAT car seat testing.04
SEAT car seat testing.06
SEAT car seat testing.02
SEAT Arona.01
SEAT car seat testing.07

Related

507
PERKONGSIAN
FacebookTwitter

Filed Under: Auto Terkini, Roda4 Tagged With: Auto Terkini, autotainment, Kerusi, Kerusi Kereta, Seat, SEAT Arona, SEAT Technical Centre, Tempat Duduk, Ujian Kerusi Kereta

Leave a Reply Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CARIAN AUTO

Pilihan Ramai

  • #TahukahAnda: Tentang Nombor Plat Malaysia yang Mungkin Anda Tidak Tahu
    #TahukahAnda: Tentang Nombor Plat Malaysia yang Mungkin Anda Tidak Tahu
  • JPJ Perkenal Rekaan Baharu Lesen Memandu Malaysia (LMM)
    JPJ Perkenal Rekaan Baharu Lesen Memandu Malaysia (LMM)
  • Apakah Notis 114? JPJ Boleh Guna Aduan Umum Sebagai Bukti Saman
    Apakah Notis 114? JPJ Boleh Guna Aduan Umum Sebagai Bukti Saman
  • 'Makgad' Kena Tahan Disyaki Lakukan Pemerasan di Hospital Kajang
    'Makgad' Kena Tahan Disyaki Lakukan Pemerasan di Hospital Kajang

PANDU UJI

KL ke Belum Resort Cuma 3.9L/100km, Yogeswaran Menang Cabaran Jimat Minyak Haval H6 HEV

GWM Malaysia baru-baru ini menamatkan cabaran jimat minyak Haval H6 … [Baca Lagi...]

#PanduUji: Proton e.MAS 7 Bukan EV Biasa, Ini Masa Depan Automotif Negara!

PROTON e.MAS 7 boleh diibaratkan semacam satu fenomena yang menarik … [Baca Lagi...]

#PanduUji: Kia Sportage 2025 dari Shah Alam ke Janda Baik, Mampu Cabar Pasaran SUV Segmen-C!

SAYA dan rakan media pada 23 Januari lalu dijemput Dinamikjaya Motors … [Baca Lagi...]

2014 – 2025 © PanduLaju.com.my
🚀 XCII WebDev