• UTAMA
  • EDITORIAL
  • PENGIKLANAN
  • HUBUNGI KAMI

PanduLaju.com.my

Tekan Pedal dan Jangan Stres

  • Auto Terkini
  • Roda4
  • Roda2
  • Pandu Uji
  • Bikin Auto
  • Autotainment
  • Sembang Deras
  • Aksesori
  • PR NEWSWIRE
You are here: Home / Auto Terkini / Bateri Nissan LEAF Diguna Semula untuk Kuasakan Lapangan Terbang Terbesar Itali

Bateri Nissan LEAF Diguna Semula untuk Kuasakan Lapangan Terbang Terbesar Itali

June 4, 2025 By Abang Hirata Leave a Comment

FacebookTwitter

Bateri EV Nissan LEAF guna di lapangan terbang Itali
ANTARA isu dibangkitkan mengenai kenderaan elektrifikasi adalah ke mana pergi semua bateri selepas ditukar baharu?

Adakah dibiarkan di tapak pelupusan sampah atau bagaimana? Isu ini bukan baharu kerana penduduk dunia sudah sedia hidup dengan barangan elektrik yang sudah wujud kaedah pengurusannya.

Inisiatif Pioneer untuk Lapangan Terbang Emisi Sifar 2030

Bateri Nissan LEAF kuasakan lapangan terbang Fiumicino, Rom, Itali.

Jawapannya, bateri BEV memang boleh diguna semula. Ini dibuktikan Nissan menerusi sumbangan kepada Sistem Penyimpanan Tenaga Bateri (BESS) termaju di Lapangan Terbang Fiumicino, yang juga hab pengangkutan antarabangsa terbesar di Itali.

Inisiatif dinamakan Pioneer itu, dibiayai Dana Inovasi Kesatuan Eropah (EU), adalah sebahagian sasaran Lapangan Terbang Rom (ADR) untuk mencapai emisi sifar bersih menjelang 2030.

Projek ini menunjukkan potensi besar teknologi EV yang sudah tamat tempoh penggunaan, yang boleh terus membekalkan tenaga bersih dan fleksibel, jauh selepas peranan asalnya dalam kenderaan.

Bagaimanakah Bateri LEAF Kuasakan Lapangan Terbang?

Bateri Nissan LEAF kuasakan lapangan terbang Fiumicino, Rom, Itali.
Bateri Nissan LEAF kuasakan lapangan terbang Fiumicino, Rom, Itali.

Secara keseluruhan, BESS Pioneer mampu menyimpan tenaga elektrik hingga 10MWj. Nissan membekalkan 84 unit bateri Nissan LEAF kitaran kedua yang menyumbang 2.1MWj kepada sistem penyimpanan tenaga itu.

Semua bateri itu kemudian disatukan penyepadu sistem, Loccioni yang bertanggungjawab menyelaraskan ke dalam Sistem Penyimpanan Tenaga milik Enel.

Projek Pioneer tersebu digandingkan dengan Ladang Suria gergasi yang mempunyai 55,000 panel solar yang mampu menjana tenaga boleh diperbaharui 31GWj setiap tahun, dan memastikan bekalan kuasa bersih konsisten untuk terminal lapangan terbang, selain perkhidmatan fleksibel untuk grid lapangan terbang itu sendiri.

Bateri LEAF buna semula itu adalah generasi ketiga (30kWj) dan generasi keempat (40kWj), yang diperoleh daripada kenderaan dengan perbatuan tinggi dan pulangan waranti.

Setiap satu sudah melalui proses kelayakan semula ketat supaya memenuhi piawaian keselamatan dan prestasi tinggi. Nissan meramalkan bateri kitaran kedua itu dapat berfungsi lebih enam hingga tujuh tahun di lapangan terbang, walaupun digunakan setiap hari.

Komitmen Nissan Terhadap Kelestarian

Bateri Nissan LEAF kuasakan lapangan terbang Fiumicino, Rom, Itali.
Bateri Nissan LEAF kuasakan lapangan terbang Fiumicino, Rom, Itali.

Pengarah Tenaga Nissan bagi rantau Afrika, Timur Tengah, India, Eropah dan Oceania (AMIEO), Soufiane El Khomri berkata;

Projek ini bukan saja membuktikan kebolehlaksanaan jangka panjang bateri EV yang diguna semula dalam persekitaran mencabar, tetapi juga menggariskan komitmen Nissan terhadap pengurusan bateri akhir hayat yang mampan."

Pasukan Nissan terlibat secara langsung dalam setiap aspek, dari penyepaduan teknikal bateri kitaran kedua ke dalam BESS, simulasi jangka hayat bateri, hingga menyediakan jaminan prestasi dalam sistem baharu.

Sebaik saja bateri tersebut mencapai penghujung hayat penggunaan, Nissan bertanggungjawab penuh untuk mengitar semula.

Nissan Bukan Pemain Baharu dalam Bateri Guna Semula

Sistem Masuk-Keluar (EES) Melilla, Sepanyol
EES Melilla
EES Nomadic Lab, Itali
EES Nomadic Lab

Nissan bukan baru dalam bidang tersebut dan mempunyai rekod kejayaan kerjasama dengan Loccioni dan pembekal tenaga, Enel.

Projek penyimpanan tenaga serupa seperti Sistem Masuk-Keluar (EES) Melilla di Sepanyol dan EES Nomadic Lab di Itali membuktikan keberkesanan dan reliabiliti teknologi bateri kitaran kedua Nissan dalam menyediakan solusi tenaga boleh diperbaharui yang stabil.

El Khomri berkata;

Kami mengubah potensi sisa menjadi aset tenaga berharga. Strategi guna semula bukan saja menyokong projek industri skala besar seperti Lapangan Terbang Fiumicino milik Aeroporti di Roma, tetapi juga menunjukkan potensi digunakan di rumah seperti sandaran ketika gangguan bekalan elektrik."

"Ketika kami terus meningkatkan penggunaan semula dan kitar semula bateri, kami terus memperkukuh misi lebih luas ke arah masa depan lebih bersih dan cekap tenaga."

Logo Loccioni

Presiden dan pengasas Loccioni, Enrico Loccioni berkata;

Dengan Pioneer, kami membina jambatan antara dua dunia dalam perjalanan ke arah nyah karbon: tenaga dan mobiliti.

"Inti utama yang sentiasa kekal adalah kualiti: kualiti insan, kualiti projek, dan kualiti inovasi. Ini juga boleh disebut sebagai kelestarian."

Related

FacebookTwitter

Filed Under: Auto Terkini, Kenderaan Elektrik (EV) Tagged With: Auto Terkini, bateri EV, Bateri Guna Semula, Lapangan Terbang Fiumicino, Nissan, Nissan LEAF

Leave a Reply Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CARIAN AUTO

Pilihan Ramai

  • #TahukahAnda: Tentang Nombor Plat Malaysia yang Mungkin Anda Tidak Tahu
    #TahukahAnda: Tentang Nombor Plat Malaysia yang Mungkin Anda Tidak Tahu
  • #ApaNakBuat: Inilah Cara Aktifkan Fungsi Bluetooth Perodua Myvi (2011-2017)
    #ApaNakBuat: Inilah Cara Aktifkan Fungsi Bluetooth Perodua Myvi (2011-2017)
  • COO Prolintas Didenda RM100k, Mengaku Bersalah Terima Rasuah Projek Lebuhraya SUKE
    COO Prolintas Didenda RM100k, Mengaku Bersalah Terima Rasuah Projek Lebuhraya SUKE
  • Apakah Notis 114? JPJ Boleh Guna Aduan Umum Sebagai Bukti Saman
    Apakah Notis 114? JPJ Boleh Guna Aduan Umum Sebagai Bukti Saman

PANDU UJI

KL ke Belum Resort Cuma 3.9L/100km, Yogeswaran Menang Cabaran Jimat Minyak Haval H6 HEV

GWM Malaysia baru-baru ini menamatkan cabaran jimat minyak Haval H6 … [Baca Lagi...]

#PanduUji: Proton e.MAS 7 Bukan EV Biasa, Ini Masa Depan Automotif Negara!

PROTON e.MAS 7 boleh diibaratkan semacam satu fenomena yang menarik … [Baca Lagi...]

#PanduUji: Kia Sportage 2025 dari Shah Alam ke Janda Baik, Mampu Cabar Pasaran SUV Segmen-C!

SAYA dan rakan media pada 23 Januari lalu dijemput Dinamikjaya Motors … [Baca Lagi...]

2014 – 2025 © PanduLaju.com.my
🚀 XCII WebDev