BUKAN mudah mahu mengajak pembeli beralih kepada kenderaan elektrik (EV). Pelbagai insentif ditawarkan seperti rebat tunai, dan pelepasan cukai, tetapi jualan EV masih tidak serancak kenderaan konvensional. Mungkin beberapa tahun lagi diperlukan sebelum ramai pembeli bersedia memiliki EV dengan rela hati.
Uniknya, Kerajaan Austria menawarkan insentif yang lebih menarik kepada pemilik EV, iaitu tambahan had laju hingga 30kmj, mengatasi kenderaan biasa lain. Ini bermakna sekiranya had laju di sesuatu kawasan ialah 100kmj, maka EV dibenarkan dipandu sehingga 130kmj tanpa perlu takut disaman.
BACA >>> Mazda Sahkan Perkenal Hibrid dan EV dengan Enjin Rotari Menjelang 2020
MEKANISME BELUM JELAS
Bagaimanapun, apakah mekanisme yang akan digunakan untuk membezakan antara EV dan kereta biasa tidak diperincikan.
Insentif itu dibuat selepas jualan EV didapati mula merosot di Austria, sama berlaku seperti negara Eropah lain. Selain disebabkan fasiliti mengecas yang masih lagi terhad, harga EV juga masih mahal dan di luar kemampuan pembeli kebanyakan.
Misalnya, Nissan Leaf versi aras mula dijual pada harga bermula £27,000 (RM146,647) di Britain, manakala Hyundai Ioniq yang paling murah cuma kurang beberapa ratus pound saja. Itupun selepas mendapat geran Kerajaan bernilai £4,500 (RM24,400).
BACA >>> Kereta Elektrik (EV) Mesti Ada Bunyi Jika Pandu Perlahan Bawah 30kmj - NHTSA
Leave a Reply